logo

Beretninger

Observatørerne fortæller:

3230 Græsted - Nogle år siden
Jeg har ikke indberettet dengang, for da vidste jeg ikke, at man kunne det. Det er omkring 10 år siden.
Jeg stod på trinbrættet, der har pragtfuld udsigt. Solen var gået ned og mod nordvest, så jeg et klart lys på himlen. Det bevægede sig vandret sydover. Jeg kunne ikke høre noget, så jeg antog, at det var et fly, der var meget langt væk.
Der er stille på de kanter, så jeg plejer at kunne høre fly, der kan ses. Pludselig skød det lodret op på et øjeblik og forsvandt.

8620 Kjellerup - Januar 1975
Jeg vil meget gerne fortælle om en observation, som fandt sted helt tilbage i januar 1975.
Et meget nærtstående familiemedlem så følgende på himlen om aftenen, kl. ca. 22.00. Hun havde forinden ringet til jer (vi holdt jeres blad), og fik at vide, at der var „meget aktivitet på himlen“". Hun gik ud og kort derefter så hun noget utroligt:
Højt oppe 2 flyvende objekter, det ene lidt efter det andet, formen var afrundet forneden, og ovenpå var der ligesom en kuppel, inddelt i ruder/vinduer. De var højt oppe. Der kom udstødning fra objekterne. De kom ligesom „ud af det blå“. De fløj hurtigt over en distance og familiemedlemmet beskrev, at det så så ud som om „himlen åbnede sig“ og de to objekter fløj derind og blev opslugt. Familiemedlemmet glemte (naturligvis) aldrig dette utrolige syn.
Jeg kan ikke forestille mig, at der er en naturlig forklaring på dette. Det må have været 2 ufoer. Jeg håber, min beretning kommer med i observationsskemaet. Samtidig vil jeg også nævne at familiemedlemmet og jeg, også i 1970erne, så en anden ting, et stort rødt lys, som bevægede sig rykvis, uden en lyd og fløj fra højre mod venstre, altså vandret.
Jeg vil meget gerne bede om en forklaring. Jeg tror, det bliver meget svært at finde en naturlig forklaring på de 2 genstande og ligeså det store, røde lys (IKKE noget fly eller helikopter og slet ikke en stjerne eller planet). Det er jo en kendsgerning, at masser af mennesker gennem tiden har set UFOer. Genstande hvor man bare må sige, at der ikke er anden forklaring.

5492 Vissenbjerg - 2. januar 2023
Lå på sofa og gennem vindue mod syd højt oppe over vores tag kom 4 blå lys på stribe, som var mega kraftige, men ikke blændende og forsvandt over hus i et splitsekundet. Aldrig set den slags lys.
For ud til hoveddør mod nord og den var væk.
Ingen lyd, motorlarm eller lign fra fly eller helikopter helt stille.

2750 Ballerup - 12. januar 2023
Jeg står og skal have min cykel ud, gøre den klar og pakke den, inden jeg skal cykle på arbejde. Der er helt skyfrit, og stjernerne står helt skarpt.
Jeg tager ofte mig selv i at kigge op, når jeg står der om morgenen. Lagde mærke til en meget kraftig stjerne, jeg ikke havde set før.
Pludselig bevæger den sig. Hurtigere end en satellit, vil jeg klart mene. Den blinker en gang, og bliver „større“ og blinker en gang mere, og bliver større igen, den får lidt mere fart på, og pludselig forsvinder den, ud i det blå.
Det var en besynderlig oplevelse. Jeg troede først, at det var en stjerne, så den var jo langt væk. Det var kun hvidt lys jeg kunne se.

8000 Aarhus C - 16. januar 2023
Jeg trak mit gardin fra og åbnede vinduet ca. kl 03.10.
Da jeg kiggede opad, så jeg en rød/lyserød neonlysende genstand, som var formet som to dybe tallerkner, der vender den dybe side indad mod hinanden. Hele vejen rundt om fartøjet var der røde lyn som så ud, som om de stod helt stille. Luften omkring fartøjet var ligeledes rød og lyserød, og hvis jeg tog en blyant og holdt den vandret i udstrakt arm og målte fartøjet, ville det være ca. 10 cm bredt fra min synsvinkel. Til sammenligning ville et fly være 4 millimeter langt med samme målemetode.
Genstanden var helt stille, og lynene, som stod ud fra den, så ud til at være skåret i pap. De hverken ændrede sig eller skiftede form. Derfor troede jeg faktisk, at det var en figur, som var lavet med laserlys for at snyde folk til at tro, at de så en ufo.
Men under fartøjet var der helt mørkt, og der var intet lys fra jorden. Sådan stod den i ca. 15 sek. Den må have været i mellem 3 og 8 kms højde, for min fornemmelse var, at den var langt væk og højt oppe, selvom den var helt tydelig i omrids.
Så fløj den pludseligt og 100 gange så stærkt som et fly mod sydøst i ca. 10 sekunder før, den blev væk bag taget på de bygninger, der ligger på den anden side af Ingerslev Boulevard i Aarhus C.
Mens den fløj, var der stadigvæk disse statiske røde lyn omkring den. Jeg har aldrig set noget lignende.

8240 Risskov - 16. januar 2023
Mit barnebarn så det ud af vinduet før skolegang.
Spurgte mig om, hvilken komet det kunne være.
Hun havde filmet den med sin telefon i ca. 1 min og ringede til en veninde, der bor et par km væk, og hun kunne bekræfte retning og højde så ens ud.

9382 Tylstrup - 18. januar 2023
Jeg var på vei hjem i min bil, hvor jeg pludselig så noget, jeg først troede, var et fly, men flyvemønster og hvor tæt på det var gav ingen mening.
Det var mørkt så kunne ikke lige se, hvad form det var, men den havde et hvidt blinkende lys, hvorfor jeg først troede, det var et fly. Så dukkede en anden op, denne med blått blinkende lys og et lille rødt lys, der blinkede lidt svagere end det blå. De to krydsede hinanden i flyvemønster.
På dette tidspunktet havde jeg stoppet bilen for at høre om, det kunne være droner eller en helikopter, men jeg kunne intet høre.
De forsvandt lige så hurtigt, som de dukkede op.

SUFOI's Kommentar: Beskrivelsen af de observerede lys stemmer meget godt overens med klassiske beskrivelser af navigations- og antikollisionslysene på fly. Et tjek på flightradar24.com viser desuden, at der på observationstidspunktet befandt sig to fly i området omkring Tylstrup. Først passerede et SAS-fly fra Oslo til Aalborg sig øst om Tylstrup i en nord-mod-sydgående bane et par minutter i kl. 19. Lidt over kl. 19 var flyet under landing i Aalborg Lufthavn. Derefter passerede klokken 19:05 et andet fly stort set lige over Tylstrup: Det var et fly fra Stavanger, som også var på vej til landing i Aalborg Lufthavn. Da det flyver over Tylstrup er det i en højde af ca. 1 km og i en bane fra nordvest mod sydøst. Umiddelbart sydøst for Tylstrup krænger flyet i en bue mod højre for at lande i lufthavnen ca. kl. 19:10. Disse fly kan meget vel være forklaringen på de to lys, der observeres.

4800 Nykøbing F - 27. januar 2023
Ser pludselig et stort hvidt objekt på himlen, som så skifter over i rød, orange og grøn.
Ved foto viser objektet sig som værende i diamantform. Da vi prøver at tage et billede, bliver det ligesom trukket sammen, så det fylder mindre, hvorefter det bagefter igen er på samme størrelse, som før.
Vi følger objektet gennem ca. en halv time, hvor det fortsætter videre i nordvestlig retning.

8464 Galten - 30. januar 2023
Jeg har natten til d. 31.01.2023 kl. ca. 22.50 gennem et vindue, fra min bolig, set en glitrende, lysende genstand på himlen, lidt uregelmæssig og lidt større end en stjerne eller planet, af form. Kan ikke angive hvor mange grader over horisonten, men højt oppe, som ved en stjerne.
Jeg så, at genstanden indimellem bevægede sig, så det var IKKE en stjerne eller planet. Og det var helt afgjort IKKE et fly eller en helikopter. Genstanden stod stille i nogen tid indimellem, så bevægede den sig igen, ikke langt, men nok til, at man kunne se det. Et par gange ligesom dykkede den lidt, men kom tilbage til udgangspositionen.
Jeg gik i seng, men stod op igen kl. 23.15 for at se om, genstanden stadig var der. Det var den, men den havde flyttet sig et meget langt stykke - set i forhold til, hvor langt den tidligere havde flyttet sig.
Det var spændende og utroligt at iagttage. Man kan slet ikke udelukke at det kan have været en UFO.

7500 Holstebro - 1. februar 2023
I mit sommerhus på adressen i Vester Husby, Holstebro har jeg opstillet et vildtkamera.
Klokken 06.37.02, den 01.02.2023 har det optaget billedet, som jeg senere sender til dig via en anden mail.
Det mystiske ved fotoet ses to lyskegler som undre mig. Det er IKKE månen eller andre menneske skabte lyskilder, da mit sommerhus ligger særdeles afsondret.
For mig at se danner lyskeglerne en vinkel på ca. 30 grader over jorden.

6740 Bramming - 4. februar 2023
Beretning: Min datter ville på vej hjem tage et billede af den flotte himmel. Lige som hun tager det, flyver der meget hurtigt et lyst „objekt“ over himlen.
Det gik så hurtigt, og der var intet at se efterfølgende. Et fly kan man jo som ofres se over længere tid. Der var ikke så mange skyer, at de kunne dække det kraftige lys efterfølgende. Men hun var så heldig at have fanget det på billedet.
Jeg har set mange fly/forsvarsøvelser/stjerneskud og INTET kan overhovedet sammenlignes med det på billedet.

6740 - Esbjerg V - 4. februar 2023
Under en gåtur ved Søgård Sø blev vi opmærksom på et lysende objekt, som dukkede op på himlen i retning fra Esbjerg for derefter at forsvinde i ca. nordlig retning, det var så usædvanligt, at vi ventede på et brag efter, hvad vi troede var et missil.

2970 - Hørsholm - 18. februar 2023
Så et hvidt lys ikke særligt højt i morgen skumringen. Flyvende med en meget høj fart uden lyd. Da objektet har fløjet ca. 2-3 sekunder ændrer det sig til 3 tætsammensatte lys, og så pludselig var det væk.
Det hele foregik da jeg var på vej tilbage efter at have hentet avisen i postkassen.
Objektet var ikke en flyvemaskine.

8742 - Østbirk - 19. februar 2023
I området nordvest for Horsens og ret øst for Østbirk, i det tidlige morgenlys d. 19/2-2023 kl. 06:31, hvor der er enkelte små tynde skyer på den stjerneklare himmel, opdager jeg pludselig ud gennem vinduet en kraftig lyskilde mod øst-syd-øst (104 gr.), der bevæger sig med høj hastighed og i lineær kurs lige mod og hen over huset.
Den visuelle observation tager ca. 4-8 sekunder fra jeg opdager fænomenet til det forsvinder ind over huset. Kombinationen af lysets styrke, hastigheden og det lydløse gør det til en unormale/abnorm observation for mig. Jeg er ivrig iagttager af og interesseret i himlen, universet og disses fænomener, og det jeg oplevede, var hverken et „stjerneskud“ eller solens genskin i et objekt.
Lyset var kraftigt som landingslyset fra en stor flyvemaskine på 2-3 km. afstand.
Hastigheden virkede meget stor, måske 1000 km/t., (som et jagerfly), hvis lyskilden bevægede sig vandret i ca. 100 meters højde, som er min vurdering. De unormale proportioner gør afstandsbedømmelsen svær, men ud fra lyset karakter (blændende og meget skarpt) er mit bud, at lyskilden bevægede sig i den højde.
Jeg når at registrere det unormale, og afventer derfor en evt. lyd, når objektet passerer hen over huset. Men der er ingen lyd der følger objektets passage, og muligheden for at det var et jetdrevet fly blev derfor elimineret. Jeg var den eneste i huset der så fænomenet, men vi var 2 der hørte „ingenting“.

2650 - Avedøre - 19. februar 2023
19/2 Ca. 6.32 Avedørehavnevej lys spredte sig til 4 lys på linje skiftede til firkant. Retning nord fra Ca. lufthavn lige over os retning mod Brøndby. Ca. 5 sek. Så slukkede det. Meget høj hastighed!!!

2100 - København Ø - 19. februar 2023
Var ude at løbe søndag morgen. Kl. ca. 6.45 ser jeg en lang lysstråle med 2 hvide objektiver, der fløj vandret over tagene på Østerbro. De fløj meget præcist med samme afstand mellem de 2 objekter, efter hinanden vandret i meget høj hastighed og helt lydløst. Jeg blev utryg, det var mørkt og jeg var der helt alene.

2660 - Brøndby Strand - 21. februar 2023
L
ysene var lidt i bevægelse, de samlede sig, men ikke så meget at de blev til en. Der ses også et mindre lys fra det ene lys til et andet på et kort sekund.
Jeg forlader stedet og kommer tilbage 10 minutter efter hvor lyset et helt væk.

8350 - Hundslund - 21. februar 2023
På min gåtur i dag ser jeg(vi) en „måge“ svæve, lidt væk fra stien, oppe i luften over mig.
Jeg studser over, at den er ret stor og har ret stive, lige vinger. Så kipper den lidt, og jeg tænker, at vingerne da ligner solcelleskærme lidt, dog helt hvide. Jeg kan ikke se, hvad der er i midten, mellem „vingerne“. Den svæver lydløst og glider så sidelæns rolig videre i retning mod Ørting.
Flyvehøjden er lidt højere end træerne i området. Hvad har jeg(vi) mon set?

Jeg kigger op på den klare himmel og ser tre lys under Karlsvognen - se fremsendte tegning. De lyser meget kraftigt. Ca. et sted mellem Venus og Mars lysstyrke. De to nederste lys tonede ud og meget kort efter fulgte det 3. og øverste lys. Lysene var fuldstændig stationære. Der var ingen lyd. Min ven så det også, men nåede kun af se det sidste lys.

3460 - Birkerød - 26. februar 2023
Min mand og jeg kommer kørende fra Allerød ad kongevejen, da vi ser en ting hænge i luften og skiftevis blinke 3 hvide lys i venstre side 3 røde lys i højest side, mens den holder stille i luften.
Da vi kommer nærmere, begynder den at flyve mod Allerød over Høvelte.
Pludselig kommer der en flyvende og holder stille i luften over McDonald's. Vi kører ind på tanken overfor for at se, hvad det er der hænger i luften.
Efter ca. 1 min.begynder den at flyve samme retning som den første. De var ca. 200 - 300 meter oppe i luften.

I mandags d. 27/2 opdagede jeg en blinkende og stillestående ting på himlen. Den forsvandt efter nogle timer (tror dog det var pga. skyer).
I dag d. 1/3 kan jeg se den igen. Det ligner en stor klar stjerne, men den blinker hurtigt skiftevis i farverne rød og grøn (ser det ud som). Den bevæger sig ikke og jeg har observeret den siden kl. 18:50 og den er der stadig nu kl. 21:40.
Min kæreste befinder sig i Jylland (Fredericia) og kan også se den. Vi har begge videofilm af den, men det er selvfølgelig svært at se ordentlig på video. Vi har begge overvejet om det kunne være et fly, men eftersom at vi har kunne se den i så mange timer, hvert sit sted i landet - er vi blevet en del i tvivl om, hvad det er.

3000 - Helsingør - 28. februar 2023
Observerede 2 grønne lys der blinkede. Efter ½-1 minut bevægede lysene sig mod sydvest og forsvandt.

2860 - Søborg - 1. marts 2023
Som så ofte når jeg kommer hjem fra arbejde, sætter jeg mig i min gode stol for at slappe af med minimalt lys i stuen. For tiden er det stjerneklart om aftnen, og jeg nyder at kigge på stjerner og måne mod vest. Har vid udsigt over frie arealer of meget himmel mod sydvest, vest og nv ud til Helsingør motorvejen.
I går så jeg noget, som jeg først troede var en lille og stor stjerne. Den lille var ca. på kl. 11 i forhold til den store. De stod først stille, men herefter bevægede de sig - synes jeg - indenfor kort tid - måske under 1/2 time helt ned i horisonten mod vest, og blev borte. Jeg undrede mig lidt - det lignede ikke fly, og der var ingen blinklys/røde lys.
Da jeg så i dag gik hjem fra arbejde i Herlev, hørte jeg en lille gruppe mennesker stå at tale om lysene, det var lokale som havde observeret de samme lys, men ikke kunne se den så lang tid, da de boede nede i byen. Men åbenbart har der været noget. I disse tider kan man selvfølgelig tænkte, at det er militærøvelser fra det danske forsvar. Men plejer der ikke at være blinkende lys/røde lys alle fly inklusiv helikopter?
Disse 2 lysende runde ting lignede en stor og en lille stjerne .... men jorden drejer da ikke så hurtigt ... eller hvad ? Mon andre har set noget ? Vil være glad for en tilbagemelding. 😊

4600 - Køge - 5. marts 2023
Jeg er på vej ud med skrald, og kigger mod himlen på vej ud af døren, hvor der er en klar nattehimmel uden noget særligt at bemærke.
I det jeg smider skraldet ud, ser jeg en bil kører fra nabohuset. Jeg vender mig for at gå tilbage mod huset, i det ser jeg ud af øjenkrogen et hurtigt bevægende lys, der fanger min opmærksomhed. Det bevæger sig „vandret“ „langs vejen“ og i det jeg når at fokusere på det, bevæger det sig op ad i en blød 90 graders vinkel og forsvinder umiddelbart herefter.
Jeg når ikke rigtig at få set det ordentligt. Det bevæger sig langt hurtigere end et alm fly, (hvilket jeg ser og hører på himlen et andet sted kort tid efter.) Det var ingen lyd og lyset virkede større end, hvad jeg normalt har set ved alm. fly på himlen om natten. Men da jeg ikke rigtig kan bedømme hvilken højde, det befandt sig i, er det svært at udtale mig om størrelsen. Dog vil jeg mene, det var end del lavere end det fly, jeg kort tid efter ser et andet sted på himlen. Jeg mener at have set 2-3 „sammenhængende kugler“ af lys i en varm hvid/gul farve.

Objekt observeret d. 08-03-2023 kl. 14.10 om eftermiddagen i Ry by. Observation blev fortaget fra vejen „Ellemosen“, hvor objektet havde retning mod „Knudsø“ imod byen Tulstrup. Objektet fløj bagom Ry-hallerne og forsvandt.
Jeg så et metallisk kugleformet rundt objekt „UFO“ flyve relativt langsomt hen over himlen i lav højde i nordlig retning. Objektet vil jeg vurdere til at have været max. 100 meter højt oppe i luften og havde retning imod en lille hvid sky. Objektet forsvandt ud af syne, idet det fløj under skyen og derefter var ude af mit synsfelt. Størrelsen på objektet er jeg i tvivl om, men et gæt vil være 1 meter i diameter. Der var blå himlen med enkelte små hvide skyer i baggrunden. Solens stråler reflekterede i objektet, som var det lavet i poleret krom.
Jeg forsøgte at tage billeder med min telefon af objektet, men da var objektet desværre allerede ude af mit synsfelt. Jeg forsøgte også at optage en video, men til min store ærgelse, fandt jeg bagefter ud af, at jeg ikke havde fået trykket korrekt på optagknappen, men da objektet ikke kan ses på de 2 billeder, som jeg havde taget i forvejen, har der nok ikke været noget at se på videoklippet alligevel, hvis det var blevet til noget!
Det er anden gang i mit liv, at jeg kan rapportere om en UFO observation, som jeg har været vidne til.

2300 København S - 11. marts 2023
Se observationen her: https://youtu.be/OYUWVetl04Q.
Jeg har hørt en amerikansk ufolog fortælle om et trick, hvor man med høj sandsynlighed kan opfange UAP, ved at filme himlen i slomo. Dette er den første ud af tre observationer, efter at have filmet ved forskellige vinkler i samlet set ca. 10 min.

Jeg har filmet korte sekvenser i slomo på 40-60sek og analyseret dem i et videoredigeringsprogram. Det har givet mulighed for at observere ved ca. 170 frames pr. sek. Efter ca. 180 sek. optagelser d. 11.3 har jeg kunnet observere uap 2 gange.

2300 København S - 15. marts 2023
Se video 3 her:
Efter 10 minutters optagelse, var det muligt at observere 1 objekt.

9220 Aalborg Øst - 26. marts 2023
Min kæreste, vores fælles ven og jeg så her i nat ca. 04.50-05.05 to flyvende blå stjerne lignende objekter, der fløj i mønstre, man ikke har set fra fly eller lignende og i ekstrem høj fart taget i betragtning hvor langt væk de var. Vi så alle tre dette!

9900 Frederikshavn - 27. marts 2023
Jeg var ude med min hund, og kiggede op på himlen da jeg stod stille. Jeg kiggede op for at se på de planeter, der viser sig i øjeblikket.
Da jeg har min næse mod syd, og kigger ca. 80 grader op på himlen, ser jeg, at der er et hvidt lys, der passerer i omkring 1-1,5 sekunder.
Med 2 sekunders mellemrum kommer det samme hvide lys passerende igen. Nøjagtigt samme sted i lige så lang tid, samme retning. Der går så 2 sekunder, og der kommer endnu et, akkurat samme sted. Og det sker i alt 4 gange af, hvad jeg så.
Jeg skal ikke kunne sige om, der kom flere inden, jeg fik øje på det.
Det så ud til at være noget, der fløj ind i atmosfæren, eller som 4 missiler, der blev affyret.
Stjerneskud kommer ikke 4 gange samme sted med lige langt mellemrum. Meteoritter heller ikke.
Det blinkede ikke ligesom fly og havde heller ikke samme farve lys som ovennævnte. Det var heller ikke satellitter, da de ikke flyver i en sådanne kolonne.
Jeg er ret sikker på, at det var noget ude fra rummet, der kom ind, eller noget der tog derud.
Jeg har aldrig set noget ligende.