logo
Danmarks UFO Forening
Forside > Artikler > Anmeldelser og umtaler

Anmeldelser og omtaler

I 1987-88 var Gulf Breeze i Florida centrum for et sandt ufo-hysteri. Tv-hold, avisjournalister og tallerkentroende valfartede til byen for med egne øjne at se de rumskibe, det var lykkedes Ed Walters at tage 38 farvepolaroid-billeder af. Ed Walters' anstrengelser resulterede også i en murstenstyk bog med titlen »The Gulf Breeze Sightings - The Most Astounding Multiple Sightings of UFOs in U.S. History« (William Morrow and Company, Inc., New York 1990).
Engle, astrologi, spøgelser, samtaler med afdøde, ufoer (forstået som rumskibe med besøgende aliens) og lignende er accepteret som reelt eksisterende af en meget stor del af den amerikanske offentlighed. Denne tro er tilsyneladende ganske upåvirket af naturvidenskabelig undervisning. I medierne er paranormale emner populære og dyrkes i tv-dokumentarer og fiktionsserier, fx X-Files.
Professor Paul Davies' nye bog The Eerie Silence: Are we alone in the universe? blev udgivet 5. marts 2010 og er meget anbefalelsesværdig for alle, der interesserer sig for Search for Extraterrestrial Intelligence (SETI) og ufoer. Bogen er nu blevet anmeldt af Jon Ronson i The Guardian og af Lord Martin Rees i The Times. Det er i særdeleshed værd at læse Davies' kommentarer til ufoer og regeringssløringer (omtalt i kapitel 1).
Chambers Dictionary of the Unexplained og andre leksikografiske opslagsværker over det mystiske, paranormale og overnaturlige.
Hvorvidt betegnelsen „det uforklarede“ (the unexplained) er hensigtsmæssig, kan diskuteres. Se fx følgende uddrag af sprogforskeren og leksikografen William Frawleys anmeldelse af Chambers Dictionary of the Unexplained (i Dictionaries: Journal of the Dictionary Society of North America, 2008, nr. 29, s. 77-78):
Anmeldelse af bogen »Encounter in Rendlesham Forest. The Inside Story of the World's Best-Documented UFO Incident«
Videnskabshistorien er fyldt med eksempler på teorier og behandlingsformer, der på rette tid og sted nød anseelse blandt lærde, men siden blev henvist til historiens skammekrog. Nogle eksempler er fx astrologien, frenologien og homøopatien. En del af det lever imidlertid videre uden for universiteterne som en del af folkebevægelsen „det alternative“.
Anmeldelse af filmen Mars Attacks!
En af forårets store filmbegivenheder, i hvert fald set fra et science fiction synspunkt, var premieren på Tim Burtons film Mars Attacks.
Måske kender du nogen, som overvejer at søge astrolog-bistand inden næste jobsamtale? Vil du forhindre en god ven i at bruge en betragtelig formue på homøopatiske produkter? Næste gang du er til en fest, får du måske en borddame eller bordherre, som insisterer på, at holocaust aldrig har fundet sted, at mennesket ikke har gået på Månen, eller at Area 51 skjuler døde aliens i kantinens fryser og videreudvikler rumskibe i underjordiske hangarer. Hvordan håndterer man sådanne situationer?
Er vi alene i universet? Eller er livet et universelt fænomen? I 50 år har astronomerne inden for SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence) scannet universet for intelligente signaler, men uden positive resultater. I bogen Signatures of Life: Science Searches the Universe forklarer Edward Ashpole de sandsynlige årsager til dette og diskuterer andre muligheder for at finde tegn på liv.
Anmeldelse af bogen »Der var engang et univers«

Anmeldelse af bogen »Area 51 Black Jets. A History of the Aircraft Developed at Groom Lake, America's Secret Aviation Base«
„Sandheden om, hvad der faktisk styrtede ned i Roswell, New Mexico, i 1947 forbliver klassificeret. Kun nogle få udvalgte har nogensinde haft adgang til sandheden om, hvad der er blevet kendt som Area 51. Men hvad der skete med vragresterne fra denne nedstyrtning, er indhyllet i et endnu større mysterium. Hvad der begyndte i den højtliggende ørken i New Mexico sluttede på Wright-Patterson, en ultra tophemmelig flyvebase i Dayton, Ohio. De fysiske beviser på ikke-jordisk besøg blev begravet dybt inde på denne nukleare højborg. Men vær forberedt ... det virkelige Area 51 - Wright-Pattersons hangarer - er ved at blive åbnet.“
I april 2013 udkom bogen Alien Mysteries, Conspiracies and Cover-Ups skrevet af den meget kendte, amerikanske ufolog Kevin D. Randle. Jeg har ikke tidligere læst noget af Randle, selv om der ellers skulle have været rig mulighed for det, da han er forfatter til ikke mindre end 80 bøger - de fleste science fiction-historier eller bøger af historisk karakter.
Hvis man er overbevist om, at det amerikanske luftvåben skjuler havarerede rumskibe i hemmelige underjordiske baser, så er UFOs - A Century of Sightings næppe den rette bog for én. Michael D. Hall mener nemlig, at deklassificerede dokumenter fra det amerikanske luftvåben er den bedste kilde til troværdig information om ufoer. Resultatet heraf er et lidt anderledes værk om ufoer.
Den læge læser, som går efter det sensationelle og populære, vil uden al tvivl finde Encounters at Indian Head. The Betty and Barney Hill UFO Abduction Revisited kedelig og tung. Den voksne læser, som er vant til krævende, akademisk litteratur, vil i denne bog finde et længe savnet kommentarapparat til Betty og Barney Hill-sagen, et sandt mesterværk, skrevet af ni meget vidende forfattere.
Den amerikanske psykolog og forfatter, Michael Shermer, mener, at det er lettere at tro på absurde ting - såsom parapsykologiske medier, horoskoper og flyvende tallerkener - end at tænke og stille spørgsmål. Forskellen mellem en magiker og et medium er, at magikeren indrømmer, at han bruger tricks, mens det paranormale medium siger, at hans evner gør ham i stand til at læse tanker, forudsige fremtiden eller tale med døde.
Begrebet foo-fightere dukker op mange steder i ufo-litteraturen og er en fast bestanddel i enhver historisk fremstilling. Det synes dog at være et uklart og udflydende begreb. Det beskrives sjældent nærmere, end som et noget, der er observeret under luftkrigen under Anden Verdenskrig. Et noget, der kunne antage sære og vidt forskellige former og kun var dokumenteret ved uklare fotos, der viste alt og intet. Dette var også min indfaldsvinkel, indtil jeg faldt over følgende, nyligt udkomne bog: James Hayward: »2. Verdenskrigs myter og legender«.

Jeg ved ikke, hvilken planet Good har opholdt sig på de sidste mange, mange år. Men han lever i en længst forgangen ufologisk tid og burde få sig en internetforbindelse eller læse fx landsmanden dr. David Clarkes bøger og artikler, så han kunne blive opdateret.
To nye udgivelser giver på hver deres måde et glimrende overblik over en paranoid konspirationsverden, som knopskyder i en uendelighed og dagligt får ny næring af internettets anarki. Det er den Det velskrivende og erfarne Steiger-forfatterpars seneste bog, Conspiracies and Secret Societies - The Complete Dossier og That's What They Want You to Think - Conspiracies Real, Possible, and Paranoid skrevet af Paul Simpson.
Har du allerede de bedste dansksprogede opslagsværker om mysterier og det paranormale, og vil du gerne udvide mysterie- biblioteket med engelsksprogede titler?
Foråret bød på to nyheder, som fik en del opmærksomhed i pressen: En milliardær donerede 80 mio. kr. til jagt på mars-mænd, og verdens største ufo-blad drejede nøglen om.
En supertung perle af mørkt stof med en masse på 100 millioner kg kan have været årsagen til den gigantiske eksplosion, som slog træer til jorden i et område på størrelse med Fyn ved Tunguska i Sibirien den 30. juni 1908.
Hvis du finder det sandsynligt:
  • at en superhemmelig 12-mands gruppe - Majestic-12 - bestående af videnskabsfolk og militærfolk siden tidligt i 1940'erne har kontrolleret ufomyten, indsamlet nedstyrtede rumskibe og fået analyseret døde aliens
  • at MJ-12 dokumenterne er den ægte vare og fortæller sandheden
  • at præsident John F. Kennedy blev myrdet, fordi han ville vide sandheden om ufoerne
  • at fremmed virus findes på Jorden og truer alt liv
  • at Area 51 har et superhemmeligt arkiv med dokumenter, som er endnu mere opsigtsvækkende end MJ-12 dokumenterne
  • at ethvert anonymt vidne skal tages alvorligt, uanset hvor bimlende åndssvag vedkommendes historie lyder.

Og i øvrigt har en svaghed for allehånde konspirationsteorier, så vil du måske have fornøjelse af at læse Alien Viruses: Crashed UFOs, MJ-12, & Biowarfare. Men det kan blive en udfordring at bevare overblikket i denne til tider rodede bog.

Ufomyten har aldrig savnet pressetække, specielt ikke i perioder hvor der har været lavvande i nyhedsstrømmen. Medierne har igennem årene bragt resultaterne af talrige meningsmålinger om emnet - og specielt om Roswell og uforelaterede konspirationsteorier. Den mest seriøse og videnskabeligt baserede meningsmåling vedr. Roswell har dog endnu ikke fundet vej til medierne. Undersøgelsen er gennemført af Frank Borzellieri som led i hans afsluttende masteropgave på Fordham University i New York.
Jorden har siden 1897 jævnligt haft besøg af ikke-jordisk teknologi! Som bevis for dette gennemgår en ny bog 74 ufo-nedstyrtningstilfælde og bakker dem op med en lang række usædvanlige dokumenter, flere af dem fra USA's Nationalarkiv.
Morten Monrad Pedersen har skrevet en let læst bog om, hvorfor så mange mennesker forkaster eller ikke forstår, hvordan videnskaben arbejder for at skabe et vidensgrundlag for samfundet. I stedet begynder de at tro på forkerte ideer eller kaster sig ud i overtroen. Fokus på dette emne er særdeles velkomment. Det er et område, som i høj grad trænger til at blive behandlet. Emnet bliver ofte noget misvisende kaldt for „skeptisk tænkning“ - mens det i realiteten som regel er god, sund realisme.
Der findes pseudovidenskab, vås, videnskabeligt nonsens, og så er der rigtig videnskab. Det giver dr. Massimo Pigliucci glimrende eksempler på i bogen Nonsense on Stilts: How to Tell Science from Bunk.
I henhold til loven om offentlighed i forvaltningen - Freedom of Information Act (FOIA) - har regeringsorganer afklassificeret millioner af dokumenter inden for en lang række emner. Men det mest spændende er naturligvis de dokumenter, som ikke er offentliggjort. Nogle findes ikke, andre „mangler“, og så er der alle de tophemmelige papirer, som agenturer indrømme eksisterer, men som de er fast besluttet på at holde skjult for os.
Kan du godt lide at slappe af med Hollywoods forskellige bud på, hvordan mødet mellem rumvæsner og mennesker kan forløbe?
Det er en sær fornemmelse at have trykket et spøgelse i hånden. Det har jeg, hvis man skal tro Mikael Rothsteins bog Ufoer og rumvæsener. Nemlig George Adamski (1891-1956, ifølge bogen). Er årstallene rigtige, var det hans astrallegeme, jeg havde fornøjelsen af at møde på en SUFOI-kongres i Fredericia først i 60'erne. Scorede den charmerende, gamle svindler sin største triumf ved at optræde discarnate, uden at vi opdagede hans luftighed, eller bringer bogen fra det ærværdige Gyldendal en tyrkfejl til torvs?
Science fiction-film med væsner fra det ydre rum taler til vores frygt og håb - frygten for at blive rendt over ende af en overlegen race, og håbet om at vi ikke er alene i det store tomme intet, men indgår i et universelt, kosmisk broderskab. I nogle spillefilm er de fremmede onde, kolde og skræmmende - i andre gode, nuttede eller måske endda latterlige. World Invasion: Battle Los Angeles er klar i spyttet fra første sekund: Kontakt med fremmede kan betyde menneskehedens udslettelse.
Jacques Valles artikel »Manden, der krævede handling« er forordet til Ann Druffels murstenstykke bog om dr. James E. McDonald. Druffel må have arbejdet i mange år på denne bog.
Ufo-entusiaster, konspirationsfans m.fl. hævder ofte, at de emner, som de selv tager dødsensalvorligt, bliver ignoreret af videnskaben. Ignorancen skulle angiveligt skyldes, at videnskabsfolk er bange for deres renomme, frygter at finde „den store sandhed“ og dermed miste fodfæste eller er i ledtog med magthaverne for netop at skjule „den store sandhed“. Intet er dog mere forkert.
Nu får konspirationstilhængerne et særdeles kvalificeret modspil, idet journalist og historiker Ole Retsbo på forlaget Radius har udgivet bogen Konspiration? -»Myter og facts om terrorangrebet d. 11. september 2001«.
Bøger om ufo-myten udkommer i en lind strøm. Langt det meste burde aldrig være blevet udgivet, men heldigvis skiller nogle få bøger sig positivt ud. „UFO Investigations Manual. UFO investigations from 1982 to the present day“ er en af dem, og den er ganske enkelt fremragende!
„Du har forrådt dit ansvar over for videnskaben Allen“, sagde den høje, følsomme, sorthårede mand og bankede med sin hånd på astronomens skrivebord. „Du skulle have tonet rent flag for længe siden!“
Bogen The Man from Mars er den velskrevne historie om det usædvanlige menneske Ray Palmer, der voksede op som en outsider. En voldsom trafikulykke som 7-årig og adskillige efterfølgende komplikationer og mislykkede operationer gjorde ham til en pukkelrygget krøbling på knapt 1 m og 25 cm. I sine unge år frygtede han at blive en ulykkelig „ensom ulv“, men han blev lykkeligt gift, fik tre børn og hans kvikke hoved, livlige fantasi, iværksættertrang og talent for at skrive gav ham en lang karriere som skribent og redaktør inden for science fiction, ligesom han kom til at præge ufomytens udvikling i dens tidlige år.
Mod slutningen af Anden Verdenskrig var der rygter om nazistiske vidundervåben, som ventede på at blive sat ind i de sidste, afgørende kampe. Efterkrigshistorien har vist, at tyske raketforskere og flykonstruktører havde mange spændende og fantasifulde projekter på tegnebordet, men ikke nær så talrige eller eksotiske - endsige realistiske - som rygterne ville vide.
Hvis man går og grubler over, hvordan den jordklode, vi befinder os på, egentlig er opstået, så kan man finde en del af svarene i den netop udkomne bog Meteoritter, der er skrevet af lektor Henning Haack, Statens Naturhistoriske Museum.

Forfatteren er uddannet geofysiker og samtidig kurator for Danmarks samling af meteoritter på Geologisk Museum. Meteoritterne udnævner han samtidig i bogens undertitel til tidskapsler fra Solsystemets oprindelse..

»MILABS: Military Mind Control and Alien Abduction« er skrevet af dr. Helmut Lammer. Bogen, som blev udgivet på det amerikanske marked af Illuminet Press i april/maj 1999, vil bevise, at nogle af ufo-bortførelserne udføres af militærpersoner.
Filmen skildrer en række uforklarlige begivenheder i den lille amerikanske by Point Pleasant
TV-serien »The X-Files« havde premiere i USA den 10. september 1993. Allerede efter det første år blev de to FBI-agenter Fox Mulder (David Duchovny) og Dana Scully (Gillian Anderson) kult-figurer.
Erich von Dänikens første bøger i slutningen af 1960'erne og i begyndelsen af 1970'erne var god underholdning for mig og sikkert også for mange andre. I hvert fald solgte hans bøger om fortidsastronauter, dengang også kaldet astroarkæologi, i millionoplag verden over.
Klokken nærmede sig otte om aftenen den 30. oktober 1938. På 20. etage i CBS's New York-studie var spændingen på sit højeste. Det måske vanskeligste - og i hvert fald mest omstridte - manuskript i Mercury Teaterets historie skulle snart sendes ud i æteren til en intetanende, amerikansk befolkning. Nedtællingen til en uforglemmelig optakt til halloween var begyndt...
„Det vigtige er, at vi søger efter liv i rummet, og at vi fortsætter med at gøre det. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan lære mere om både os selv og universets indretning“, siger astrofysikeren Michael Linden-Vørnle.
En bog om kontaktpersonen George Adamski viser ham som en seer, der forvandlede verden, men forkludrede sit liv. Bogen er næsten lige så tankevækkende, som den er useriøs.
For nylig læste jeg, at Susan Clancy, psykolog på Harvard University, har fået så mange hademails og trusselbreve, at hun har besluttet aldrig mere at udtale sig offentligt om bortførelsesfænomenet.
Hvad er hendes „forbrydelse“?
Det er altid forfriskende, når en forfatter i forordet til sin bog klart melder ud, hvad hans holdning er, og hvad formålet er med at skrive den pågældende bog. Så ved man som læser, hvad man går ind til. Det er både fair og sympatisk. Og det var så det positive ved UFO Conspiracy.
Ufologi handler egentlig ikke så meget om ufoer. Der er ikke indfanget nogen ufoer, som kan underkastes et nøjere eftersyn, kun beretninger om ufoer.

Anmeldelse af bogen »Science, Skeptics, and UFOs: A Reluctant Scientist Explores the World of UFOs«
- men vogt dig for dem, der siger, de har fundet den. Kim Møller Hansens bog og CD »Projekt UFO« vækker nostalgi, fordi UFO-gåden har mistet sin uskyld. Men det er en nødvendig bog - og spændende som en krimi. Og midt i læsningen kom der et ufo!
Anmeldelse af bogen »Stjerner og planeter«
Den engelske ufo-ekspert Jenny Randles nyeste bog »MIB« (en forkortelse af Men-In-Black) handler om et af de særeste, men også mest skræmmende fænomener man kan opleve i forbindelse med ufoer, mændene-i-sort.
Alle, der igennem årene har læst mange ufobøger og artikler og set utallige tv-udsendelser og videoer om emnet, er sikkert stødt på navnet: Stanton T. Friedman - med stillingsbetegnelsen atomfysiker.
Dette er ikke nogen tilfældighed. Stanton Friedman har i snart 40 år beskæftiget sig med ufo-problematikken - i de sidste mange år som ufolog på fuldtid.
Personligt har jeg aldrig haft megen fidus til hans titel som atomfysiker, men altid mistænkt ham for blot at have taget et brevkursus i „den lille atomfysiker“, og derefter brugt titlen for at stive egoet af og skabe respekt omkring sin person. Hans mange (vellønnede) optrædener på tv og ved ufo-kongresser, hvor han tilsyneladende har gentaget de samme tynde argumenter igen og igen uden forudgående efterforskning, har ikke højnet hans anseelse i mine øjne.

E.T. på besøg, nedstyrtede UFOer og hemmelighedskræmmeri fra regeringen. Det er en mytologi, der har tryllebundet adskillige i mange generationer. Men hvad nu hvis det amerikanske militær har fremstillet myterne og konspirationerne som en del af deres koldkrigsspionage?
Verden er fuld af skøre historier! Når det drejer sig om ufo-myten er der tilsyneladende ingen hæmninger. Heldigvis findes der lyspunkter, der giver mulighed for at bevare jordforbindelsen. SUNlite er et af dem.
I perioden 1989-2003 udkom Philip J. Klass' tidsskrift SUN (Skeptics UFO Newsletter). Klass havde inden da skrevet adskillige ufo-relaterede bøger samt artikler i bl.a. Skeptical Inquirer udgivet af den amerikanske organisation The Committee for Skeptical Inquiry (CSI).
Den 30. juni 1908 kl. 07.17 lokal tid eksploderede et eller andet over det øde Tunguskaområde i Sibirien. Et par tusinde kvadratkilometer skov blev ødelagt, og millioner af træer væltede. Eksplosionen kunne høres 800 kilometer væk, seismografer Jorden rundt registrerede, at der var sket noget ekstraordinært, skovbrande hærgede i ugevis, og i Skandinavien skrev aviserne om et mystisk lysskær i sommernætterne.
Denne bog er formentlig den bedste bog om UFO-observationer af den for få år siden afdøde ufolog og forfatter Richard H. Hall. Den er vidunderligt fri for konspirationsteorier og religion og alt det vrøvl, som ofte ses i forbindelse med dette emne.
De første kapitler i Shockingly Close to the Truth! er bygget op omkring Jim Moseleys to måneder lange biltur gennem USA i 1953, hvor han besøgte den ene ufoberømthed efter den anden, faktisk omkring 100! Det er en underholdende, ironisk og særdeles afslørende beskrivelse af George Adamski, Donald E. Keyhoe, Gray Barker, George Hunt Williamson, Orfeo Angelucci, Howard og Connie Menger, George Van Tassel, Max Miller, Gabriel Green, Dan Fry, Truman Bethurum - og mange, mange flere.
Lad mig være ærlig: Dette er nok den ringeste bog, jeg har haft til anmeldelse i flere år. Illustrationsdelen består af fem nytegninger, et avisudklip og fire pressefotos fra hhv. U.S. Air Force og U.S. Navy - og ingen af delene er hverken særligt bemærkelsesværdige eller mystiske. Og med hensyn til de chokerende beretninger bliver man også skuffet.
Stort og småt om lidt af hvert
I reklameteksten til UFOs and Nukes: Extraordinary Encounters at Nuclear Weapons Sites står der bl.a.: „Alle har hørt om bjærgningen af et nedstyrtet fremmed rumskib nær Roswell, New Mexico i juli 1947. Men de fleste mennesker er uvidende om, at på tidspunktet for hændelsen var Roswell Army Airfield hjemsted for verdens eneste atomare bombefly-eskadrille, den 509th Bomb Group. Var dette blot en tilfældighed? ... Var der en forbindelse mellem den atomare bombefly-eskadrille på Roswell og den nedstyrtede UFO tæt ved? Overvågede de, som styrer ufoerne, supermagternes atomare våbenkapløb under Den Kolde krig? Studerer de stadig de amerikanske og russiske våbenlagre?“
Siden 1950'erne har mænd og kvinder hævdet at have haft kontakt med menneskelignende besøgende fra rummet. Disse kontaktpersoners eller ufo-profeters budskaber fra rumbrødrene er ikke blot maleriske levn fra en svunden tid i atombombens skygge, men er spillevende - blot i nye forklædninger.
I det følgende bringes forordet fra »UFO'ernes verden«.
„Flying Saucers and Science giver et omfattende indblik i de videnskabelige fakta om de flyvende tallerkener ... bogen præsenterer også fængslende data om en lang række storstilede videnskabelige UFO-studier, som stort set ingen andre har diskuteret i detaljer...“
I denne måned udkommer Kevin D. Randles seneste bog The Government UFO Files. The Conspiracy of Cover-up. Både titlen og bogens allersidste sætning, „We have been visited“, sætter forventningerne i vejret.
Retur til artiklens begyndelse
© Skandinavisk UFO Information - SUFOI • Postboks 95 • 6200 Aabenraa