logo
Danmarks UFO Forening 
Forside > UFO-Mail > UFO-Mail 2015 > UFO-Mail nr. 189

UFO-Mail nr. 189
8. januar 2015


En flok pelikaner satte gang i ufomyten

Da amerikaneren Kenneth Arnold den 24. juni 1947 havde sin historiske ufooplevelse, hvor han på en krystalklar himmel så ni sølvskinnende objekter, koblede han ikke umiddelbart objekterne sammen med besøg fra det ydre rum, men derimod med raketter, eksperimentalfly eller andre luftfartøjer af amerikansk oprindelse.

Andre mente dengang, at de ni objekter kunne stamme fra Sovjetunionen. Fx var det en udbredt opfattelse blandt personalet i Project Sign - det amerikanske flyvevåbens officielle ufoundersøgelsesprojekt - at det, som mange amerikanske borgere oplevede over deres hoveder, kunne være hemmelige fartøjer udviklet af Sovjetunionen.

 
Kenneth Arnold (1915-1984) var indehaver af firmaet „Great Western Fire Control Supply“ og fløj selv sit Callair-fly, når han skulle besøge kunder. En krystalklar 24. juni 1947 omkring kl. 15 havde han en skelsættende ufooplevelse ved Mt. Rainier i Washington. Han opgav senere under interviews og i egne artikler forskellige hastigheder for de ni objekter, ligesom hans beskrivelser af objekternes udseende varierer. Arnolds anslåede afstande og tider og dermed de beregnede hastigheder på objekterne er også behæftet med stor usikkerhed. Det kan i øvrigt anbefales for særligt interesserede at læse en grundig analyse af denne klassiske hændelse udarbejdet af Martin Shough.
Tegning: Henrik Klinge Pedersen

Der er igennem årene givet forskellige, ganske naturlige forklaringer på, hvad Arnold så denne tirsdag. Den mest sandsynlige er en flok pelikaner. Disse fugle har et stort vingefang, kan flyve i stor højde og er udbredt i det område, hvor Arnold befandt sig under ufooplevelsen.

Arnolds oplevelse var hverken enestående - der var selvfølgelig set uforklarlige ting på himlen før - eller særlig usædvanlig, ligesom den formentlig har en naturlig forklaring. Det særlige ved Arnolds oplevelse er imidlertid, at den fandt sted lige netop på det „rigtige“ tidspunkt, nemlig i skyggen af den Den Kolde Krig, hvor amerikanerne frygtede truslen fra Sovjetunionen (og omvendt!). Det er heller ikke afgørende, om det var Arnold eller en journalist, der opfandt betegnelsen „flyvende tallerken“, for oplevelsen og avisernes omtale af flyvende tallerkener, gav nu alle andre observatører en mulighed for at sætte et navn på det, de oplevede - og en af verdens største ufobølger blev indledt. Den varede fra 26. juni 1947 til omkring 15. august 1947, hvilket man kan læse mere om i SUFOI's udgivelse Projekt UFO - tro, løgne og kold krig.

Kenneth Arnold står med en tegners gengivelse af det oplevede fænomen. Tegningen blev bl.a. brugt på forsiden af Arnolds bog „The Coming of the Saucers“ (1952). Til højre ses et still fra en videooptagelse af flyvende pelikaner.
 



Kampen om ufo-videoerne

UFO-videooptagelser, der udgiver sig for at være ægte, har eksisteret i årtier lige siden, videokameraet blev opfundet. Videooptagelser blev i starten udgivet på diverse typer af videobånd/kassetter og blev spredt verden over som værende det seneste bevis på rumvæseners eksistens. Med udviklingen af digitale medier og digitale kameraer i nyere tid, er specielt produktionen af ufo-videoer blevet forøget. De fleste af disse videoer lever uanfægtet videre uanset om, de bliver debunket/afsløret som værende falske, enten som en del af såkaldt viral markedsføring, hvor det ikke handler om at udbrede en tro på rumvæsener, men om at opnå så mange klik som muligt for at kunne videresælge ideer til reklamefirmaer, eller reklamere for egne produkter, m.v.

Det er imidlertid blevet nemt for enhver person med et godt video-/billed-redigeringsprogram at lave en overbevisende video, der viser noget „unaturligt“. I en lang række af falske/computergenererede ufo-videoer, dukker de fleste af dem op igen efter nogle måneder eller års pauser. En anden form for viral kampagne med ufoer som „lokkemad“ er brugen af fjernstyrede modeller, der kan forklædes som „mystiske fartøjer“, hvor den bedste virkning kommer efter, mørket har sænket sig, og led-lysene på den flyvende model kan gøre sit arbejde med at chokere folk.

I det følgende henvises til et udvalg af de virale videoer, der har været i medierne og/eller udbredt på nettet - i et forsøg på at advare læsere, der ikke umiddelbart er i stand til at kende forskel på en ægte optagelse, d.v.s. en optagelse, der ikke er manipuleret med i forhold til dem med Computer-Generated Imagery (eller CGI), der bruges til at skabe special effects i film i vore dage.

Siden 1993 har manipuleret med mange af ufo-videooptagelserne, men dog mest på det seneste, hvor der rigtigt mange programmer til rådighed, hvis man vil skabe mere eller mindre overbevisende effekter på film.

 

Heldigvis for mange ufo-interesserede findes der aktører på internettet, der kæmper imod de personer/grupper, som fremstiller eller spreder CGI ufo-videooptagelser. Det gavner jo ikke den seriøse interesse for ufoer, at den slags videoer spredes som „ægte“.

I april 2006 finansierede Australien Film Commision et digitalt videoprojekt af instruktøren Christopher Kenworthy. Mellem juni og midt-august blev der skabt 31 ufo-klip, der blev delt på internettet via websider og video podcasts. Projektet blev en kæmpe succes, set af millioner brugere. Meget få mennesker havde mistanke til, at klippene var i starten fremstillede, men efterhånden blev man klar over, at der var manipuleret med de fleste af videoerne. Blandt optagelserne findes også, hvad der lader til at være varmtluftballoner/kinalamper, o.s.v., som er meget udbredt, og som ser storslåede ud på himlen. Disse mistænkes ofte for at være „en sværm af ufoer“. Projektet blev omtalt i Adobe Photoshop Forensics af Cynthia Baron.

Det kan dog være vanskeligt at afgøre hvilke klip, der er manipuleret med CGI på grund af den ringe billedkvalitet.

Se alle 31 klip fra den 17. december 2006 her: https://www.youtube.com/watch?v=XJvquhoCieo.

 
En af de første CGI-videoer på YouTube, der i første omgang chokerede folk, var den nu berygtede Haiti-ufo, der har skiftet placeringer nogle gange undervejs siden, den blev postet på YouTube tilbage i 2007:
http://www.youtube.com/watch?v=up5jmbSjWkw

 
En video, der første gang blev delt på YouTube i 2009, dukkede op igen i 2014 og viser nogle mænd på en fiskerbåd. Der blev vidne til noget usædvanligt - en interaktion mellem militære luftfartøjer og en ufo, der svæver over vandet. Ufoen frigiver noget, der kunne minde om en „redningskapsel“ inden, den forsvinder i havet:
http://www.youtube.com/watch?v=vLdChdccuYQ

Videoen blev lavet med Vue6 CGI software. Man skal bl.a. bemærke, at mange af palmerne i videoen er identiske.
Ved at lave en søgning på YouTube „VUE6+ufo“ kan man se mange eksempler på, hvordan disse videoer kan tage sig ud.

I dag, hvor de moderne special effekter i filmens verden er kendte for at blande liveoptagelser med digitale optagelser, der mest bruges til at lave scener og miljøer, der kan være for dyre eller umulige at optage på film, bruges disse også i virale kampagner. Formålet er at gøre reklame for en person, et firma, et produkt, eller også kan det være en person, der bare søger opmærksomhed, som angivet i disse udvalgte klip.

Optagelsen, der er meget dramatisk udformet, blev fremstillet af firmaet El Ovni Gallego som reklame for hjemmesiden Terra Spain (terra.es). Som forklaring fortalte de, at videoen er en hyldest til Orson Welles, der kunne fejre 71 årsdagen for den berømte „War of the Worlds“ radioudsendelse. Se trailere til, hvordan de lavede videoen:
http://vimeo.com/7006853 og
http://youtu.be/fmxsZbssmDE.

 
Denne video er fra et brasiliansk PR selskab, Atitude Comunicado, og blev oprindeligt uploadet i lav kvalitet så det var svært at analysere den.
Her kan den ses uploaded 2. marts 2011: http://www.youtube.com/watch?v=QpYIoi3l5f4.

Selskabet har dog ikke gjort sig nogen anstrengelse for at skjule deres budskab, tvært imod fortæller de i beskrivelsen, at videoen er en del af deres kampagne for Atitutde MediaBox (http://www.atitudemediabox.com.br/), der sælger pizzabokse. De inviterer endda folk med et videoredigeringsprogram til at finde „de 7 fejl“, som de har indlagt i den.

 
Den 28. marts 2011 uploadede de den sidste del af marketingsvideoen, hvor man tydeligt ser et bedre stykke arbejde: http://www.youtube.
com/watch?v=jU48KMukJks
.

En tredje video, der er dukket op igen inden for de seneste par måneder (september 2014), er „Oondyla's“ video fra den 14. august 2011 med titlen „INCREDIBLE UFO SIGHTING: TWO MILITARY JETS CONVOY AN UFO!!“. Den originale video, der er 24 sekunder lang, er blevet afspillet over 243.000 gange siden den blev uploadet. Den er også dukket op for nylig i 2014 på Facebook i denne udgave: http://www.youtube.com/watch?v=hz7FQ2NvBLU.

Når man gennemser „Oondyla's“ beskedne videosamling på hans Youtube-konto, kan man se lidt flere eksempler på forsøg på at skabe virale klip med noget utroligt på.

Han gør også noget interessant ved at underskrive sit værk med sit navn, hvilket kan ses i klippene, hvis man kigger godt efter.

Han sætter altså signatur på.

En anden af „Oondyla's“ videoer postet 3. februar, 2012: http://www.youtube.com/watch?v=v_4Gi2VhIbA&feature=youtu.be.

„Oondyla-video“ postet 12. juli 2012: http://www.youtube.
com/watch?v=mnhgDm5uyFk&feature=youtu.be
.

 

 

I videoklippet med titlen „Who I Am“, postet den 10. oktober 2012, afslører „Oondyla“ sig selv, Roberto Godani (30 år), og hans computergrafiske talenter.: http://www.youtube.com/watch?v=zCXTPLQ70zo&feature=youtu.be.

I et videoklip med navnet „Robert Wilson presents...“, postet den 29. marts 2013, dukker selveste Super Mario op: http://www.youtube.com/watch?v=MJONjIda4lo&feature=youtu.be. Klippet har intet med ufoer at gøre men demonstrerer på glimrende vis teknikken.

Siden disse videoer har man ikke hørt noget fra „Robert Godani/Wilson“ indtil 2014, hvor hans video dukkede op på en tråd på Facebook. Mange anede tilsyneladende ikke, at der er tale om en såkaldt hoax-video, som de altså heller ikke kender baggrundshistorien på.

Nogle skarpsindige brugere på Youtube har dog fanget visse detaljer i hans video fra 2011, tekniske fejl der indikerer en fup-video, der blev lavet specielt til formålet for „Oondylas“ virale marketings-website, der blev nedlagt kort tid efter.

Så man kan tydeligt konkludere, at trods tusindvis af „hits“ på diverse sider på firmaets videoer, lykkedes det altså ikke at komme nogen steder med reklamen for „Oondyla“.

Her er fx. Oondylas første video på Facebook uploadet den 29. juli 2014, med den skræmmende og lokkende beskrivelse af The Movement:

„This is the video that they are ERASING off the internet. Facebook has been Asked to DELETE. SHARE IT before it gets Deleted. Make this go Viral Now. -------->>>>> http://goo.gl/9R2jKI
PEOPLE MIGHT SAY ITS FAKE BUT BELIEVE IN THEM AS MUCH AS YOU BELIEVE IN YOUR GOVERNMENT HIDING IT FROM YOU. - “

Link: https://www.facebook.com/video.php?v=584894444965576


 
Hvem er „Robert Wilson“?

På hjemmesiden, der ikke eksisterer længere, stod der om „Robert Wilson“, at han er en entreprenør fra USA, der graduerede fra Marketing College. Før han dannede sit eget firma, „Oondyla“, arbejdede han for et reklamefirma i sin hjemby.

Citat:
Welcome to OONDYLA!
The economic crisis is now. Business is hard to manage.

But now you have an incredible opportunity to turn on a dime. oondyla.com is a great exhibition for every kind of company. Created by Robert Wilson it is a show-window where you can put the image of your company so that it can be seen by a lot of people all around the world. How can we do that? We believe in viral marketing. YouTube No, no virus this time. Viral marketing consists to create funny, incredible, shocking videos that run on the net showing the name oondyla worldwide! Viral marketing is the perfect way to reach a lot of people that could become your next customers.

So dont'be stuck....be on oondyla.com!“

Den 27. februar 2012 afslørede „Hoaxkiller1“ Oondylas video fra den 3. februar samme år, hvilket medførte adskillige artikler, der omhandler denne afsløring af Oondylas logo gemt i klippet https://www.youtube.com/watch?v=JwqiQi8MeA0.

Ufo-forskeren Isaac Koi oplyste på sin Facebook-profil, at Oondylas første video har været viral de seneste par måneder. Isaac Koi nævner også, hvor på de nævnte videoer man kan finde firmaets logo: https://www.facebook.com/isaac.koi/posts/10202296812411323. Flere undersøgte fupvideoer kan ses på hjemmesiden: http://www.isaackoi.com/.

En CGI-video, der vakte en del debat, blev postet på „Latest-ufo-sightings.net“ den 11. april 2010, med et 30-sekunders klip af to jetfly, der jager en ufo over West Midlands i England.

Ekstrabladet bringer historien den 10. april 2010 på http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/article1327485.ece, men tilføjer fornuftigt nok:

Pudsigt nok slutter klippet før, jagerflyene når hen til UFO'en, og ifølge The Sun vides det ikke, hvem kameramanden er. På The Suns hjemmeside debatteres videoen ivrigt, og de fleste er enige om, at videoen ser meget ægte ud, men at der nu nok ikke er rumvæsener involveret.

Sagen er omtalt i UFO-Mail nr. 117: http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2010/um10-117.php.

Britiske Nick Pope interviewes endvidere den 12 april 2010 om sagen: http://www.youtube.com/watch?v=4H2oIoIT6nk&feature=youtu.be


Kampen mod de falske ufo-videoer

Herunder er links til visse ukomplette lister over kendte hoaxere på YouTube, som man hermed er advaret imod:

https://www.facebook.com/notes/sheila-aliens/my-list-of-verified-black-listed-hoax-channels-on-youtube-and-other-frauds-onlin/135480009930850,
http://www.ufoofinterest.org/ufo-hoaxer/ (italiensk side),
http://www.ranker.com/list/the-13-most-successful-alien-hoaxes-of-all-time/jf-sargent,
http://yowcrooks.wordpress.com/the-youtube-krankies/,
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread355404/pg1 og
http://ufotheater.com/ufo-channel-reviews/ufo-black-list/

En af de mange, der er gået ind i kampen mod de mange falske ufo-videoer på YouTube, er ejeren af „UFO Theater“ hjemmesiden. Han stødte ind i et problem, da han blev blokeret af YouTube efter at være anmeldt for copyright-strid fra nogen, han afslørede som hoaxere i sine videoer.
Læs mere her: http://ufotheater.com/copyright-theater/.
Find „UFO Theater“ på Facebook: https://www.facebook.com/UFOTheater. Du kan se de to episoder herunder på Vimeo.com:
Episode 1: http://vimeo.com/104805537 og
Episode 2: http://vimeo.com/104780580

En side på Facebook med navnet „The UFO & Paranormal ‚Watchdog’“, oprettet af John Warner, er også tilegnet afsløring af falske videoer og fotos samt pengegriske hoaxere: https://www.facebook.com/TUFOPWATCHDOG.

Et talent for at skabe falske videoer er „The Faking Hoaxer“, der på YouTube viser en del af sine færdigheder: https://www.youtube.com/user/TheFakingHoaxer


Hvordan vurderer man?

Er det så nok at man advarer imod disse personer, der spreder løgne på internettet? Nej, man kunne gøre noget ved problemet.

Feks. på YouTube kan man få lukket en konto hvis man klager over indholdet. Problemet er, at folkene og firmaet bag YouTube ikke altid er kritiske nok, med mindre det drejer sig om copyright-rettigheder, der er blevet overtrådt. Indtil videre kan man kun forsøge sit bedste på at holde sit eget „kritiske filter“ i form, ved at sætte sig ind i hvordan et videoklip bl.a. kan analyseres.

Her er 8 gode råd:

1. Kasser de åbenlyse forfalskninger før du forsætter
Denne slags videoer skriger nærmest i dit hoved, at de er falske. Man skal være ret ukritisk for at kunne „overse“ en dårligt fremstillet falsk video.

2. Studer ufoen grundigt
Der er en lang række ting der kan hjælpe dig til at spotte en falsk video. Med mindre videoen er i så dårlig kvalitet, at man ikke får noget fornuftigt ud af den, så vil det være optimalt at kunne analysere en video i den bedst mulige (fx HD-kvalitet) opløsning.

* Hvis du kan se en eller anden form for vedhæftning på det objekt, der påstås at være en ufo, så kig godt efter om, der skulle være snore, tråde, osv... Man bør være opmærksom på, at en tynd tråd (fx fiskesnøre) er utrolig nem at overse på et billede/film, med mindre man er klar over, hvad man skal holde øje med. Man kan kigge efter lysglimt/refleksioner, når kameraet flytter sig rundt i forskellige vinkler, osv.

* Bevæger objektet sig sært/akavet eller med en rysten? Visse svingninger på ufoen kunne tyde på, at den hænger i en snor og vipper. Det er vel fair nok som udgangspunkt at kræve at selv „ufoer og eventuelt indhold“ må underordne sig Jordens tyngdekraft.

* Forsvinder ufoen pludseligt uden spor? Gør flyvemaskiner, helikoptere eller varmluftballoner det samme? Normalt ikke. I teorien kan et stealthfly, eller andre luftfartøjer med 3D-tilsløring blive usynlig (på radar). Man må derfor overveje, hvorfor i det hele taget viser sig, hvis tilstedeværelsen skulle være hemmelig.

3. Lyt
Hvis der er lyd af ufoen på videoen, så kan det svare sig at lytte godt efter. Hvor realistisk synes du det lyder? Her er 2 punkter der kan hjælpe dig.

* Hvis ufoen i videoen laver en lyd, er den muligvis falsk. Det kan være svært at vide, men hvis uploaderen påstår, at videoen viser et rumskib, så skal man måske overveje, om besøgende fra en anden planet ikke ville være mere forsigtige med f.eks. at afsløre sig selv med en brølende lyd.

* Hvis der er musik i videoen, er der større chance for at den er falsk. Musikken bruges til at underbygge en stemning, som skal fremkalde følelser hos seeren - nøjagtig som i spillefilm på det hvide lærred. Og man ved i hvert fald, at man så ikke sidder og ser på den originale videooptagelse.
Mange lyde kan samples med musikinstrumenter, og der kopieres ofte lyd fra fx. kendte film eller andre lydkilder.

4. Nærstuder detaljerne i omgivelserne ved ufoen
Som det velkendte ordsprog siger: Djævelen er altid i detaljerne. Her er 5 punkter du kan bruge.

* Hvis ufoen flyver forbi nogle træer, tjek efter om de bevæger sig i vinden. Hvis ikke er det enten fordi, det går for stærkt til at se, eller også er det et stillbillede, der er brugt til at animere klippet med.

* Se efter skygger. Er der nogen skygge af personen, der filmer eller af andre objekter i nærheden? Dette kan indikere at videoen er optaget tæt på et objekt, som personen filmer, eller at det er oppe på himlen. Det bedste tidspunkt at filme på er om natten, hvor der ikke er skygger, med mindre en lyskilde tæt nok på afslører en skygge.

* Se efter refleksioner. Hvilken slags ser du? Du har sikkert set det berømte foto af kedlen, der skal sælges på nettet, og sælgeren afsløres som helt nøgen, da vedkommende tog billedet af kedlen, der reflekterer fotografen. Hvis man kan se en refleks af personer på en ufo - så er det med al tydelighed en miniature-model. Andre refleksioner kan også være afslørende, fx i vinduer, på biler på gadeplan.

* Se efter duplikater - altså gentagelse af samme mønstre - på billedet. Tjek træerne, elmaster, osv, som ufoen flyver forbi. Tjek også efter gentagende sekvenser/mønster, om den er spejlvendt, osv...

* Virker det, som om ufoen følges af videokameraet, eller som om kameraet - dvs. fotografen - ved hvor objektet er på vej hen næste gang? Eller bliver personen der filmer træt af det og slukker kameraet efter kun nogle sekunders optagelse, selvom ufoen stadig er tilstede?

5. Overvej, om objektet minder dig om et eller andet, du har set før
Hvis det gør, så er det helt klart et tegn på en falsk video - nogle af de mest almindelige objekter, der bruges inkluderer:

* Skyen på himlen. Der findes mange bekvemt formede skyer, i passende vejr, der kan bruges af en dygtig fotograf. Linseformede skyer er de mest almindelige af dem.

* Legetøj. Noget kan være overbevisende - andet ikke.

* Lys. Dette frister hoaxeren mere end noget andet - og der er intet bedre end at kunne bruge led-lys, pærer, ja, alt der lyser kan bruges.

* Tallerkenen. Bare et diskformet objekt kan være mere end nok til at kunne lave en overbevisende ufo, når man kaster den op i luften og filmer eller fotograferer og poster stillbilleder på nettet.

* Øl - dåser eller flasker. Nok en mere usandsynlig måde at få en ide til en ufo-video, men der er nogen, der har forsøgt sig med det.

* Kopier af noget du har set i fx foto/film/spil-software? Kun fantasien sætter grænsen for, hvad man kan bruge i en falsk video.

6. Tjek online efter information
Det bedste du kan gøre når du støder ind i en ufo-video der ser for godt ud til at være sand, er at gøre et stykke opsøgende arbejde hvor man kan være opmærksom på nogle enkle ting:

* Datoen. Passer den med observationen?

* Er der opfølgende historier med nye oplysninger på observationen?

* Findes der artikler, der omtaler den video, du leder efter information til, fx sider, der har afsløret den, som en hoax? Der er mange kendte hoax-videoer, og det er altid en god ide at ignorere dem fra begyndelsen, før du overhovedet begynder at juble over muligheden for, at den video du har set er virkelig.

7. Brug omvendt logik
En virkelig god måde at spotte en falsk video på er, at vide hvordan sådanne videoer kan fremstilles. Når du via nettet er kommet ind i det, så er du godt væbnet til dit næste møde med en ny utrolig video. Jo mere du studerer tingene, jo bedre er du i stand til at genkende tegnene på svindel.

8. Vær kynisk, mistænksom, eller i det mindste på vagt hvis

* videoen viser et kæmpe objekt svæve over et meget beboet område, som fx New York City, men meget få mennesker har lagt mærke til det. Udover den „skræmte“ skuespiller i videoen, naturligvis. Selvfølgelig kender man allerede til, hvor nemt det er at filme en gruppe mennesker i New York, der stirrer forbløffet op på de enorme skyskrabere i byen.

* alle i videoen opfører sig mistænksomt, underligt eller overdrevent.

* der er „dåselyd“ eller unaturlig lyd.

* den er filmet for godt. Dette kunne være en ufo-nørd, der har brugt adskillige timer på at redigere videoen til perfektion, for ikke at falde i fotofælden, af eksperter der overgår agenterne i The X-Files i fotoanalyse. Med mange gratis gode videoredigeringsprogrammer, som nævnt tidligere i artiklen VU6, kan alle blive fantastiske til at lave imponerende ufo-videoer.


Ekstra tips på falderebet

* Kender du dine ufo-film godt? Bliv ikke overrasket over nogen, der bruger en sekvens fra en anden film!

* Gamle krigsfilm med bomber, der lander bruges, ofte og digitaliseres, så det ligner noget med ufo-relation.

* Generelt er utroligt meget på YouTube falsk (med forbehold!). Det hjælper altid lige at læse kommentarer igennem på en tråd, inden man tror fuldt og fast på ægtheden af en video. Mange mennesker er rigtig gode til at spotte fejl og mangler. Men der kan naturligvis også være folk, der bare driver gæk med dem, der naivt tror på alt, hvad der skrives.

* Hvor hørte du om observationen? På en troværdig side, eller en side der ikke sender troværdige nyheder? Hold dig til troværdige kilder, men være kritisk, for selv troværdige kilder kan falde for en god, overbevisende spøg. Spild aldrig tiden på noget, du alligevel ikke selv kan opklare eller bevise.

Trods alt: God fornøjelse med videoerne.


Yderligere kilder:

http://dailygrail.com/Interviews/2006/8/Australian-UFO-Wave-Interview-Chris-Kenworthy (2006),
http://thehoaxkiller.com/forum/index.php?topic=41.5,
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread741749/pg1 (2011),
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread1023974/pg1 (2014),
http://www.examiner.com/article/viral-roswell-ufo-video-revealed-as-a-hoax,
http://www.isaackoi.com/ufo-videos/koi-ufo-video-059.html og
http://thehoaxkiller.com/videos/.



Nyt fra SUFOI's Fotoafdeling

9000 Aalborg 18. november 2014

Fra en fotograf i Aalborg har SUFOI's Fotoafdeling modtaget et aftenfoto med en ekstra lysaftegning på den mørke himmel.

 
Da jeg ved 18-tiden den18. november 2014 var på vej hjem med bus fra Nytorv, havde jeg tid til at gå en lille runde i området, jeg tog fotos af bl.a. juledekorationerne og Budolfi domkirke, Aalborg.

Jeg så intet unormalt under optagelserne, men da jeg var kommet hjem og redigerede en del af billederne, så jeg at der ved en af Budolfi-motiverne - oppe bag tårnet th.- viste sig et objekt. Dette så jeg ikke da jeg tog billedet... muligt at jeg ikke havde focus nok på det, men min første tanke var, at jeg ved et tilfælde havde indfanget et fly, der var ved at klargøre til landing... ved det utydelige objekt er der et tydeligt projektørlignende lysstråle opad.

Men da jeg croppede motivet for om muligt at få flere detaljer af det formodede fly, forblev aftegningen utydelig. Croppingen fik imidlertid et nyt fænomen frem visualiseret. Dette var tilsyneladende et strålingsfelt, hvori bølgelængden på den ultraviolette sekvens strålede lige over objektet i parallelt spor i objektets bredde... „lyskeglen“ lyste formodentlig skråt opad men som på motivets 2-dimensionelle flade blev til et opadlysende stråle.

Det er svært at skyde på hvilken højde objektet var på - jeg så den som nævnt ikke i skudsøjeblikket - men baseret på diset og overskyet himmel, må højden være ca 250 - 350 meter...

Jeg ved ikke om det er noget af interesse, kan hænde at det blot var dette fly-objekt, men så tænker jeg at jeg dels ville have set og hørt dets overflyvning, hvilket jeg ikke gjorde.

Jeg har kun fundet omtalte objekt på det ene foto, men sender dog mine øvrige optagelser med til evt. kontrol. I er velkommen til at rette henvendelse igen, evt. også hvis der er en tilbagemelding om hvad det var jeg uforvarende har fået i søgeren.


 
SUFOI's kommentarer og konklusion

Aftegningens udseende har - som det ses - fået fotografen til at gøre sig sine tanker om, hvad det mystiske lys kan være, der er kommet med på hans optagelse.

Den ejendommeligt udseende farvede aftegning er dog ikke så mystisk, idet aftegningen skyldes en refleksion i kameraets objektiv forårsaget af den stærke lyskilde forneden tv. i billedet..

En sådan refleksion kan antage mange former/farver og kan være mere eller mindre tydelig afhængig af de generelle belysningsforhold og lyskildens styrke og placering i (eller udenfor) billedfeltet. Derfor behøver der nødvendigvis ikke at forekomme reflekser på de øvrige fotos fra samme tidsrum.

Ved at trække diagonallinjer på det originale foto (dvs. linjer fra hjørne til hjørne) findes fotoets midterpunkt. Refleksen opstår ofte i samme afstand fra midterpunktet, diametralt modsat den kraftige lyskilde, der forårsager refleksen.

Fotografen var tilfreds med forklaringen på aftegningen og skrev efterfølgende bl.a.:

Jeg siger tak for jeres hurtige svar, som jeg finder fyldestgørende.
Det er dog fascinerende at lys på den måde kan spilde én et puds :-)
Den gode rapport om sagen tager jeg hermed til efterretning og takker SUFOI's Fotoafdeling for analyse og konklusion af billedet.

Der kan ses mere om refleksioner her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare

Forskelligartede refleksfænomener i kameraers objektiver er desuden beskrevet i SUFOI's gratis nyhedsbrev ufo-mail ved forskellige lejligheder:

http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2009/um09-112.php,
http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2010/um10-124.php,
http://www.ufo.dk/ufo-mails/um-2013/um13-155.php,
http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2013/um13-156.php og
http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2014/um14-179.php.


7080 Børkop, Vognkær Enge 18. juli 2014

For kort tid siden modtog SUFOI's Fotoafdeling en kort mail med spørgsmålet: Hvad er det?

 
Det lige så kortfattede svar kunne være: Det er fugl!

Billedet er ud fra dets elektroniske data (exif) taget den 18. juli 2014, og der er åbenbart intet usædvanligt observeret i forbindelse med optagelsen.

Den umiddelbare vurdering fra SUFOI's Fotoafdeling er, at der er tale om en fugl forholdsvis tæt på kameraet hastigt på vej bort fra fotografens position. Vingerne er aftegnet nogenlunde skarpt i en øvre position i forhold til den mere langstrakte krop.

Konklusionen er forelagt fuglekyndige naturvejleder Klaus Bek Nielsen, der er enig i denne vurdering.



Løst og facts

Raketopsendelser fra Østersøen igen til sommer

I jagten på at skyde en mand i rummet med rumraketten Spica beretter raketforeningen Copenhagen Suborbitals (CS) nu på sin blog, hvilke nøgleteknologier der til sommer skal testes i to raketter.

Spica skal være en raket med væskemotor, og for at teste motoren i luften bygger de raketterne Nexø 1 og Nexø 2. Hvis alt går efter planen, vil det markere et stort skridt frem for dansk amatørrumfart på flere afgørende parametre.

Det er endnu ikke afgjort, præcis hvornår de to raketter sendes i vejret, men efter planen skal de opsendes fra en dertil indrettet platform i Østersøen.
http://jyllands-posten.dk/nyviden/ECE7307666/To-danske-amat%C3%B8rraketter-skal-sl%C3%A5-rekorder/ og
http://ing.dk/blog/velkommen-til-nexoe-173073.


Vingeskudt sky drev over København

Her får du en god forklaring på et interessant himmelfænomen.

Tirsdag morgen den 25. november 2014 lige omkring solopgang drev en spektakulær skyformation hen over København. Det mørke skydække med den lyserøde „fjer“ i midten blev både set og fotograferet en del steder i hovedstadsregionen.

http://www.dmi.dk/nyheder/arkiv/nyheder-2014/11/vingeskudt-sky-drev-over-koebenhavn/

 
Skyen - eller fænomenet - kaldes en "hole-punch-cloud" og er her fanget af Niels Hansen 25. november 2014 ca. kl. 08.15 fra Værløse.


UFO-Forschung - Wolkenphänomen über Oberfranken

Som en frisk nytårshilsen på skyområdet er netop offentliggjort flere fotos af samme type skyformation af den kendte tyske ufo-blogger Hansjürgen Köhler.

På Hansjürgen Köhlers meget lærerige blog ses flere andre henvisninger til denne type af ejendommelige skyer: http://01081.retail4.c4pserver.de/_blog/2015/01/02/ufo-forschung---wolkenphaenomen-ueber-oberfranken/.

Hansjürgen Köhler har på sin blog www.hjkc.de på seriøs og grundig vis behandlet mange andre spændende emner indenfor ufo'er, astronomi samt rumfart m.v., der kan være interessante at stifte bekendtskab med.

 
Dette foto er taget for ca. 3 måneder siden i området over Pegnitz i Oberfranken i Sydtyskland af W. Steiner og fremsendt til udtalelse hos en af vore gode tyske ufo-kolleger, Hansjürgen Köhler, CENAP-Mannheim.



Læs ufo-beretninger på www.ufo.dk

Seneste indberetninger til SUFOI om ufo-oplevelser kan ses på www.ufo.dk under Observationer.



 

Bliv medlem af SUFOI's Støttekreds
i 2019

- og vælg en bog

Foreningen Skandinavisk UFO Information drives af frivillig og ulønnet arbejdskraft. Vores primære opgave er at give offentligheden seriøs information om ufomyten gennem ufo.dk og sekundært at registrere observationer af usædvanlige himmelfænomener. Du kan læse om SUFOI's formål og vision her.

Du kan med et økonomisk bidrag på kr. 250 - og naturligvis gerne mere - gøre det muligt for os fortsat at drive ufo.dk og foretage undersøgelser af ufooplevelser.

Vi håber, at rigtig mange vil fortsætte med at bakke op om vores arbejde ved at blive medlem af støttekredsen.

Betaling foregår via netbank til konto 3113-9117725. Brug venligst kortkode 01 og anfør navn, adresse og bestillingsnummeret (fx B-033) på den ønskede, gratis titel.

Som medlem af SUFOI's Støttekreds har du ingen forpligtelser over for foreningen. Støttebeløbet gælder for et år.


Vælg 1 af disse 4 titler:
 

 
Ildkugler over Danmark
Værdi: Kr. 159,-
Bestillingsnr.: B-088
 
 
 
UFO'er - Myter og viden
Værdi: Kr. 149,-
Bestillingsnr.: B-087
 

 
Mysteriet om UFO'er
Værdi: Kr. 54,-
Bestillingsnr.: B-033

 
Firestorm
Værdi: Kr. 89,-
Bestillingsnr.: B-054
 



UFO-Mail udgives af Skandinavisk UFO Information.

© SUFOI 2015. Nyhedsmedierne kan, i henhold til ophavsretsloven og med tydelig kildeangivelse, bringe citater fra signerede artikler. Artikler må kun bringes i deres hele udstrækning efter skriftlig aftale med Skandinavisk UFO Information - SUFOI. Print og fotokopier af indhold fra UFO-Mail er belagt med Copydan-vederlag.

 
 
Retur til artiklens begyndelse 
© Skandinavisk UFO Information - SUFOI • Eilekiersvej 14, 4100 Ringsted