logo
Danmarks UFO Forening 
Forside > UFO-Mail > UFO-Mail 2020 > UFO-Mail nr. 307

UFO-Mail nr. 307
12. april 2020


Kuglelyn i passagerfly

Beretninger om kuglelynsfænomener er helt specielle, men ligner dog ofte beretninger om ildkugler på himlen eller tæt på jorden og fortæller næsten alle om kugleformede, gullige eller blåligt lysende objekter under tordenvejr i størrelse fra tennisbolde og op til en meter i diameter. De kommer ofte ind gennem ruder eller via skorstene bevægende sig rundt for til sidst at forsvinde helt stille eller ved en eksplosion med et større eller mindre brag og ofte med en byge af gnister tit efterladende en ozon- eller svovlagtig lugt.

TASS-telegram om kuglelyn

Man har i årenes løb i aviserne af og til kunnet se beretninger om kuglelynsfænomener observeret inde i passagerfly. I SUFOI's tidsskrift UFO-Nyt 5/1984 refereredes således en historie fra Associated Press med det sovjetiske nyhedsbureau TASS som kilde:

Et kuglelyn svævede over hovederne på de forbløffede passagerer i et sovjetisk trafikfly i begyndelsen af ugen (i starten af januar 1984. red.). Ingen af de ombordværende kom noget til, men flyets vejrradar og anden elektronisk udrustning gik ud af drift.

I ca. 1.200 meters højde optrådte et kuglelyn med en diameter på 10 cm på flyets næseparti lige foran cockpittet. Det forsvandt med en øresønderrivende lyd, men dukkede kun nogle få sekunder senere op inde i passagerkabinen efter på en eller anden uforklarlig måde at være trængt gennem kabinevæggen.

Kuglelynet svævede omkring over hovederne på de forbløffede passagerer. I kabinens bagerste afdeling delte det sig i to glødende halvkugler, der senere flød sammen og siden forlod trafikflyet næsten lydløst.


Kuglelyn i Boeing 720

Palle J. Christensen gjorde på SUFOI's Facebook Debatgruppe den 16. marts 2020 opmærksom på en interessant beretning om et kuglelynsfænomen i en Boeing 720. Det var Rick Broome, flyentusiast og tidl. pilot, der på Facebookgruppen „Airliners from the past“ https://www.facebook.com/groups/1047589148646938/permalink/3620428828029611/ , fortalte om en tildragelse, han selv havde oplevet for 50 år siden. Han berettede bl.a.:

Jeg var overtalligt besætningsmedlem på vores United Air Lines Boeing 720 registreret N7201U, da vi havde en massiv elektrisk udladning den 1. marts 1970. Vi steg ud over Stillehavet i 22.000 fods højde (6.700 meter), da Sankt Elms Ild begyndte at oplyse cockpitvinduerne og motorgondolerne. Fascinerende! Så rullede et kuglelyn på størrelse med en basketbold ud af midten af instrumentpanelet. Flyet var trimmet pænt ud og i en svag stigning omkring tyve minutters flyvning ud af San Francisco mod Los Angeles. Det lysende fænomen svævede et par tommer over gulvet og rullede stille og roligt ned ad midtergangen.

På grund af et tidligere teknisk problem var vores normale afgang aflyst; flyet var uden passagerer ud over besætningsmedlemmer fra en flyvning fra Chicago. Stewardesserne havde slået sig ned på første klasse. Flymaskinisten og jeg var fascinerede af fænomenet, løsnede sikkerhedsbælterne og fulgte efter kuglen, mens den svævede lige over gulvet bagud igennem første klasse. Stewardesserne kiggede nysgerrige på. Da den lavede et slags hop lige efter førsteklasse afdelingen, gik vi tilbage til cockpittet. Så ramte kuglelynet det bagerste trykskot og vi fik en massiv elektrisk udladning. Alle fire elgeneratorer stod af, og der blev mørkt.

Det tog et par minutter at få alle generatorerne i gang igen og i fase. Der var kun nødbelysning i cockpittet. Kaptajnen, andenpiloten og flymaskinisten lød som aktiehandlere, mens checklister blev kaldt ud og besvaret. Jeg holdt mund, men gav flymaskinisten min lommelygte og bad hurtigt en stille bøn.

Højderorstrimmet var i stykker. Ja, det var uhyggeligt! Skipper satte transponderen til „nødsituation“, 7700, og vi begyndte at gå ned, mens flyvelederen gav os radarkurser for landing i Los Angeles. Det var lige efter kl. 3 om natten. Anflyvningen var til bane 25 Right. Vi var snart på jorden og kørte direkte til reparationshangarerne efter instruktion på SELCAL radioen.

Maleri af United Air Lines Boeing 720 registreret N7201U, hvor kuglelynstildragelsen fandt sted den 1. marts 1970.

Alle syv (sic!) hjørner af flyet havde brændemærker, smeltede aluminiumslommer og andre tydelige store skader. Den kritiske skade var på aktuator-stangen til højderorstrimmet. Den var „svejset“ sammen! Der var skader på radarnæsen og et langt spor af brændt aluminium nedad bagest på kroppen af flyet. Sporet var ca. 60 grader nedad bag finnen under kroppen, og kroppen skulle repareres bag finnen.

Den smukke Boeing var ude af drift i en måned. De statiske afladere på bagkanten af vingen var brændte, og andre var helt væk. Det var en „klasse A hændelse“ med skader for over en million dollars.

Ekstra: Jeg husker lige at det var „nyt og spændende“ i begyndelsen. Ikke stort. Lysene var dæmpede i kabinen og flere af stewardesserne hvilede sig under tæpper. Faktisk tror jeg, flere sov. Ingen passagerer. Hvis jeg var alene, ville jeg have fulgt kuglen bagud, men flymaskinisten var forrest. Han havde også sin lommelygte i hånden! Jeg var ikke særligt bekymret, men han sagde „måske skulle vi gå tilbage til cockpittet... ?“ Det gjorde vi. BOOM!... Min hukommelse er så god, at jeg stadig husker det... det varede ca. 35 sekunder.

Det var en „tæt på“ hændelse og jeg lavede senere at maleri af det.


Andre beretninger

En af debatdeltagerne på Facebook, Marc Wrotny, spurgte efterfølgende bl.a. til kuglelynets gennemsigtighed og farve. Hertil svarede Rick Broome, at det var som en million lyn viklet tæt sammen i en perfekt kugle og med et strålende blåligt, hvidt lys, der også fuldstændigt oplyste cockpittet og kabinen.

Jason White deltog også i debatten på Facebook og skrev bl.a.: Jeg arbejdede på rampen for Air Canada i Vancouver i slutningen af 80'erne. Her landede en DC-9 en dag, og stewardessen, der åbnede kabinedøren, fortalte en historie, der meget ligner din... en „kugle af elektricitet“ var fløjet gennem kabinen oppe forfra og ned til bagenden til passagerernes store bestyrtelse. Der var brændt et mærke på radarantennen, og nogle afladere for statisk elektricitet ved styrbords halevinge var smeltet af. Jeg har altid spekuleret på, hvor mange af passagererne, der den dag besluttede sig for at undersøge muligheden for fremover at tage med Greyhound-busser eller tog.

En af debatdeltagerne på Facebook, Jim Baker, tilføjede: Jeg ved, at jeg kommer til at lyde som en, der råber „me too!“, Men jeg havde en lignende oplevelse ombord på en B-52. Kuglen dannede sig på størrelse med en softball/grapefrugt ved den øverste del af ?forruden i cockpittet, bevægede sig langsomt hen ad cockpittets loft til det bagerste skot, hvor EWO (Electronic Warfare Officer) og skytten så den forsvinde i deres paneler, hvilket kortsluttede deres instrumenter. Ingen andre skader på flyet... Mange gange så vi Sankt Elms Ild danse rundt på forrudeviskerne og i hjørnerne af forruden... bare små blåhvide edderkoppespind der på et øjeblik kom til syne og forsvandt.

En yngre udgave af Rick Broome med en endnu yngre pilotaspirant på skødet i flycockpit. Rick har fløjet mere end 2.200 timer i 47 forskellige fly. Dertil er han historiker og kunstner, der har malet mere end 3.000 originale billeder, som hænger verden over. Mange af disse billeder har fly som motiver.

Research og oversættelser: Palle J. Christensen, https://www.facebook.com/search/top/?q=palle%20j%C3%B8rgen%20christensen&epa=SEARCH_BOX

Palle J. Christensen noterer videre: Rick Broome er bestemt interessant. Han skulle begynde pilot-træning/omskoling ved United Air Lines. Men godt et halvt år senere blev det udsat. Han valgte så at slå helt over til „maleri“. Af fly selvfølgelig. Boeing 720 var af en generation med tre i cockpittet. Kaptajnen i venstre sæde. Andenpiloten i højre sæde og flymaskinisten, flight engineer, bag andenpiloten vendt mod højre side af flykroppen og et omfattende instrumentpanel. Bag kaptajnen er der et ekstra sæde, hvor Rick sad. Han havde som sagt fløjet meget siden drengeårene, men var nu certificeret flymekaniker. https://www.rickbroome.com/

Kuglelyn på tv

I efteråret 1997 efterlyste Poul Thomsen i den populære tv-udsendelse En naturlig forklaring beretninger fra seerne om kuglelyn. Reaktionen var overvældende, og mere end 100 tv-seere indsendte breve og avisudklip med deres oplevelser af kuglelynsfænomener. Den 22. oktober 1998 blev en del af de mere specielle beretninger omtalt i en senere udgave af En naturlig forklaring, ligesom Poul Thomsen havde bedt daværende planetarieleder Ole J. Knudsen fra Steno Museet i Aarhus om at kommentere seernes rapporter om kuglelyn. Alle rapporter blev efterfølgende overdraget til SUFOI, da DMI ikke tidligere havde vist speciel interesse for rapporter om dette måske lidt kontroversielle emne.

I Kim Møller Hansen bog Projekt UFO tro, løgne og kold krig er en stor del af de modtagne kuglelynsberetninger refereret i kapitlet Ufoens gådefulde fætter, ligesom et kapitel i Ole Henningsens bog Ildkugler over Danmark - om sten der aldrig fløj, beskæftiger sig med fænomenet kuglelyn især fokuseret på danske observationer http://www.sufoi.dk/butik/?117,en_ildkugler-over-danmark-b-088

Kan også købes som e-bog: https://www.saxo.com/dk/ildkugler-over-danmark-om-sten-der-aldrig-floej_pdf_9788787628235 mfl.


Læs mere om kuglelyn mv.:

https://da.wikipedia.org/wiki/Kuglelyn
DMI: https://www.dmi.dk/vejr-og-atmosfare/temaforside-lyn-og-torden/kuglelyn/,
https://videnskab.dk/naturvidenskab/hvordan-opstaar-et-kuglelyn,
John Cappelen: Bag om lyn og torden, Naturens Verden, 7/8/2004, https://www.dmi.dk/fileadmin/user_upload/Bruger_upload/PopArt/Bag_om_lyn_og_torden.pdf,
Kim Møller Hansen: Ufoens gådefulde fætter i Projekt UFO - tro, løgne og kold krig, SUFOI, 2011, http://www.sufoi.dk/butik/?83,en_projekt-ufo-tro-l%C3%B8gne-og-kold-krig-(cd-rom)-b-073,
Ole Henningsen: Ildkugler over Danmark - om sten der aldrig fløj, SUFOI, 2018, http://www.sufoi.dk/ufo-mails/um-2018/um18-270.php,
https://ing.dk/artikel/kuglelyn-giver-forskerne-graa-haar-hovedet-161325,
https://ing.dk/artikel/kan-topologi-forklare-kuglelyn-211157,
http://advances.sciencemag.org/content/4/3/eaao3820,
Jesper Grønne: Hvad i himlen - over Danmark: http://hvadihimlen.dk/lysfaenomener-objekter/sankt-elms-ild/,
Barry Greenwood: Ball Lightning Articles, Bibliography, http://www.project1947.com/shg/bl_db.html,
http://docplayer.net/54234519-Ball-lightning-articles.html og
Uman, Martin A. Rakov, Vladimir A. (2003). Ball lightning, bead lightning, and other unusual discharges in Lightning: Physics and Effects. Cambridge University Press: https://www.cambridge.org/dk/academic/subjects/earth-and-environmental-science/atmospheric-science-and-meteorology/lightning-physics-and-effects?format=PB&isbn=9780521035415.


Læs ufo-beretninger på www.ufo.dk

Seneste indberetninger til SUFOI om ufo-oplevelser kan ses på www.ufo.dk under Observationer.



 

Bliv medlem af SUFOI's Støttekreds
i 2024

- og vælg en bog

Foreningen Skandinavisk UFO Information drives af frivillig og ulønnet arbejdskraft. Vores primære opgave er at give offentligheden seriøs information om ufomyten gennem ufo.dk og sekundært at registrere observationer af usædvanlige himmelfænomener. Du kan læse om SUFOI's formål og vision her.

Du kan med et økonomisk bidrag på kr. 400 - og naturligvis gerne mere - gøre det muligt for os fortsat at drive ufo.dk og foretage undersøgelser af ufooplevelser.

Vi håber, at rigtig mange vil fortsætte med at bakke op om vores arbejde ved at blive medlem af støttekredsen.

Betaling foregår via netbank til Regnr.: 1551 Kontonr: 9117725. Skriv navn, adresse, mobilnr., e-mail - og bestillingskode (fx. Bog A) på den ønskede, gratis titel.

Som medlem af SUFOI's Støttekreds har du ingen forpligtelser over for foreningen. Støttebeløbet gælder for et år.


Vælg 1 af disse 4 titler:
 

 
Er vi alene?

Avi Loeb, ledende astrofysiker ved Harvard University, fremlægger sin kontroversielle teori om, at vores solsystem for nylig blev besøgt af avanceret og fremmed teknologi fra en fjern stjerne. Bogen er en tankevækkende rejse til videnskabens og den menneskelige forestillingsevnes yderste grænser.
Vælg bog A
 
 
Astrofysik for travle mennesker

Universet er på én gang vores hjem og en verden af enormt komplekse begreber. Så hvordan skal alle vi, der ikke har en grad i fysik, forstå det? Den berømte amerikanske astrofysiker Neil deGrasse Tysons lille, charmerende bog Astrofysik for travle mennesker er skrevet, så du og jeg kan få en fornemmelse af vores vilde og smukke hjem, mens vi venter på bussen, eller morgenkaffen brygger færdig. Her er alle de vigtigste idéer og opdagelser, der ligger til grund for vores moderne forståelse af universet, serveret med liv, vid og en humoristisk pen. Fra Big Bang til sorte huller, fra kvarker til kvantemekanik og mørkt stof og jagten på at opdage exoplaneter og finde andet liv i universet.
Vælg bog B
 
 
 
Guldet venter!

I denne bog fortæller Klaus Aarsleff om skattelegender, om skatte der ikke er fundet endnu, om store skatte som er fundet, og om hvordan moderne teknologi i dag har gjort det meget lettere at være skattejæger.
Vælg bog C
 
 
UFO'er - Myter og viden

SUFOI fyldte 60 år den 17. december 2017. Det blev markeret med bogudgivelsen UFO'er - Myter og viden. Det er en stor og flot indbundet bog med mange spændende artikler om ufomyten og dens udvikling. Bogen præsenterer også resultaterne af den viden, som SUFOI og forskere verden over har indsamlet. I bogen kan du læse om de mest berømte ufooplevelser, få overblikket og naturligvis sikre dig mange timers underholdende læsning.
Vælg bog D



UFO-Mail udgives af Skandinavisk UFO Information.

© SUFOI 2020. Nyhedsmedierne kan, i henhold til ophavsretsloven og med tydelig kildeangivelse, bringe citater fra signerede artikler. Artikler må kun bringes i deres hele udstrækning efter skriftlig aftale med Skandinavisk UFO Information - SUFOI. Print og fotokopier af indhold fra UFO-Mail er belagt med Copydan-vederlag.

 
 
Retur til artiklens begyndelse 
© Skandinavisk UFO Information - SUFOI • Eilekiersvej 14, 4100 Ringsted