logo
Danmarks UFO Forening 
Forside > Artikler > Roswell, Area 51 og lignende > Roswell-myten - Der var en, der var to...

Roswell-myten

Der var en, der var to...

Vi har i UFO-Nyt flere gange omtalt mediemanden Ray Santillis obduktionsvideo, som første gang blev vist offentligt i sommeren 1995. Lige siden da har filmen været omdiskuteret. For nylig dukkede en »ny« obduktionsvideo op - igen under medieståhej.

Obduktionsbillede 1, Roswell

Diskussionen handler netop nu om tre videooptagelser:

  1. Obduktions-sekvensen (»alien autopsy«). Denne sekvens er med på videoen Roswell. The Footage og er efter SUFOI's mening svindel.
  2. En sekvens, hvor forskellige metalstykker bliver vist frem (»debris footage«).
  3. En »ny« optagelse, der tilsyneladende foregår i et telt (og derfor kaldes »tent footage«).

Her obducerer to personer et væsen, der ligger på et bord. På et tidspunkt optræder den amerikanske præsident Harry Truman også på optagelsen (ses blot som en skygge). Filmen skal angiveligt være optaget tæt ved nedstyrtningsstedet og vise den første undersøgelse af et af væsnerne - lige efter Roswell-mytens drejebog.

Obduktionsbillede 2, Roswell

Optagelse nr. 3 er den nye i sagen - og den er med sikkerhed et svindelnummer! Optagelsen er tilrettelagt af Keith Bateman fra A.K. Music i Milton Keynes, Buckinghamshire.

I sommeren 1994 blev A.K. Music kontaktet af Ray Santilli, som tidligere havde købt nogle af firmaets videoproduktioner (bl.a. karaoke-videoer). Santilli fortalte, at han havde en filmstrimmel med aliens, men at kvaliteten var elendig. Han håbede derfor, at A.K. Music kunne gøre billederne skarpere og dermed redde filmen. Det kunne de imidlertid ikke. Der var intet at stille op med den dårlige optagelse. Det skuffede Santilli, og sagen blev droppet.

Elliot Willis
Elliot Willis, tekniker hos A.K. Music, var en af skuespillerne på videooptagelsen. Han påstår, at Ray Santilli betalte for at få lavet svindelnummeret, men alligevel valgte ikke at bruge optagelsen.
Foto: Bruce Barlow

Keith Bateman og kollegaen Andy Price-Watts lugtede imidlertid penge og regnede med, at de godt kunne lave deres egen version og sælge den til Santilli.

De kontaktede en bekendt, som havde en gård i Ridgmont, Bedfordshire, og fik lov til at låne hans lade.

Tv-holdet skulle bruge en alien, men det viste sig hurtigt, at en dukke til formålet ville koste mindst 12.000 kr. - og det kunne budgettet ikke klare. Derfor blev Andys 12-årige søn lagt op på et medbragt bord og dækket med et lagen. Hans hoved blev skjult af lagenet, og øverst placerede de et hoved lavet af en parykholder.

En lydtekniker, Elliot Willis, og den lokale slagter, Roger Meakins, legede læger iført kitler og gummihandsker. De gik i gang med at »skære« i den døde alien og udtog diverse indvolde - som dog stammede fra et får.

Mændene havde overvejet at bruge indvolde fra svin, men de lignede menneskeindvolde, og så derfor for jordiske ud! Indvoldene var lagt i plasticposer og skjult under lagenet længst væk fra kameraet.

Hele sceneriet blev optaget om aftenen - med Keith Bateman som kameramand - kun oplyst af en gammel olielampe.

  Keith Bateman
Keith Bateman fra A.K. Music står med parykholderen, der fungerede som alienhoved. Hovedet var kreeret af Elliot Willis med hjælp fra hans mor.
Foto: The Mail on Sunday

På et tidspunkt under optagelserne fik teamet besøg af bonden, der ville se, hvordan det gik. Og straks fik han en rolle i nummeret. Udstyret med en gammel frakke fra et fugleskræmsel i laden gik han rundt og legede Harry Truman.

Optagelsen varede i halvanden time, men blev senere redigeret ned til 6 minutter. Filmen var optaget i farve, men blev konverteret til sort/hvid og med en computer forsynet med ridser, så den fik et gammelt look. Efter en række overspilninger mellem forskellige videoformater var »tent footage« klar.

Bateman og Price-Watts viste Santilli filmen og sagde, at de havde købt den i USA. Santilli så filmen, men mente, at de to mænd var blevet fuppet, så han ville ikke have noget med den at gøre.

Tidligt i 1995 kontaktede Bateman og Price-Watts firmaet Trans Video Productions, hvor Bruce Barlow var ved at færdiggøre en ufodokumentarvideo med titlen »Penetrating The Web 2 - Reasons To Believe«. En to-minutters sekvens fra Batemans og Price-Watts' video blev tilføjet Barlows videoproduktion.

Bateman fik efterfølgende gjort tv-selskabet GMTV interesseret i »tent footage«, og et tv-show, hvor klip fra filmen skulle indgå, blev planlagt.

I mellemtiden havde Santilli været i USA og fået fat i den »ægte« obduktionsvideo, »alien autopsy«, fra den mystiske kameramand.

Santilli havde en stor reklamekampagne for filmen under opsejling og mange penge på spil. Da han fik nys om Batemans kommende optræden i tv med tilhørende reklame for den falske obduktionsvideo, kontaktede han straks Bateman og bad ham om at udsætte offentliggørelsen af »tent footage«, indtil Santillis film havde haft premiere - således at Santillis »ægte« film ikke kom i et dårligt lys.

Bateman og Price-Watts lovede at udsætte offentliggørelsen af deres film i 10 uger, ligesom de modtog en pæn sum penge af Santilli.

Videoproducer Bruce Barlow  
Videoproducer Bruce Barlow.
(Foto: Philip Mantle)
 

Santillis film blev vist for knapt 200 indbudte gæster i London Museum den 5. maj 1995. Filmen kom på markedet den 28. august 1995 og vist på tv samtidig i 42 lande.

Santilli og hans medarbejdere nævnte ved flere lejligheder - både før og efter august 1995 - at der også fandtes en optagelse fra et telt, hvor Harry Truman var til stede, men på intet tidspunkt sagde Santilli, at denne optagelse var et falskneri - trods det, at han vidste det. Faktisk nævnte han »tent footage« flere gange, når folk udtrykte tvivl om ægtheden af »alien autopsy«-optagelsen, og han påstod, at »tent footage«-sekvensen beviste, at USA's præsident havde overværet obduktionen.

Ved filmforevisningen den 5. maj 1995 fik folk kun lov til at se en 20-minutters optagelse af »alien autopsy«-sekvensen og ikke også den lovede »tent footage« - hvilket skabte vrede og frustration blandt mange tilstedeværende. (Læs også Per Andersens artikel »Splittelse over ufonaut-film« i UFO-Nyt, nr. 3/95).

Den 28. december 1998 tog sagen en ny vending. I tv-showet »World's Greatest Hoaxes« på Fox Network fortalte Elliot Willis (lydmanden, som deltog i svindelnummeret) og Bruce Barlow (videoproducenten) til værten Bob Kiviat, at »tent footage« var et svindelnummer, som Santilli havde betalt A.K. Music for at producere!

Ifølge Willis var Santilli utilfreds med »tent footage«-sekvensen, fordi Willis' frisure var for moderne, olielampen var ikke fra 1947, og kameraet skulle have været tættere på med mere lys i lokalet.

Santilli fik nogle kopier af »tent footage«, hvorefter A.K. Music afventede nærmere instruktion om, hvornår og hvorledes en ny og bedre optagelse skulle laves. Men Santilli gik andre steder hen og fik produceret »alien autopsy«-sekvensen, som er langt bedre lavet end »tent footage« - men også svindel efter Willis' og Barlows opfattelse.

  Folkene bag World's Greatest Hoaxes
 
Hos Kiviat Productions. »Folkene bag World's Greatest Hoaxes«. Fra venstre: Bob Kiviat (director), Eddie Rohwedder (researcher), Bruce Barlow, Elliot Willis, Jinn (producer).
Foto: Bruce Barlow

Santilli havde dog ikke opgivet håbet om også at tjene penge på den mislykkede »tent footage«-optagelse. Som en af de første så den engelske ufolog Philip Mantle »tent footage«-sekvensen den 17. marts 1995 på Santillis kontor. Filmen vakte straks Mantles interesse, og han fik lov til at omtale den for pressen og på BUFORA's kommende kongres. Dermed var der skabt interesse for, hvad Santilli ellers havde at byde på.

Meget tyder således på, at Santilli brugte Philip Mantle og »tent footage« til at få massiv presseomtale og få sat gang i rygtedannelser, så »alien autopsy«-optagelsen lettere kunne sælges.

Santilli forsøgte også at sælge »tent footage«-optagelsen (som ægte) til Bob Kiviat, der skulle bruge den i en tv-udsendelse i november 1995. Men tre dage før udsendelsen skulle i luften, ringede Santilli til Bob Kiviat og fortalte, at han havde vist »tent footage«-sekvensen for den mystiske kameramand, men at denne ikke kunne genkende den, og at der var lusk ved optagelsen. Så Santilli ville alligevel ikke sende »tent footage« til Bob Kiviat.

Santilli havde fået kolde fødder nu: Dels var der flere kopier af »tent footage«-optagelsen i forskellige kvaliteter på markedet - enkelte stills fra filmen kunne endda findes på Internettet. Dels havde Kiviat sagt til Santilli, at han ville få filmen analyseret grundigt for om muligt at identificere de to læger på optagelsen!

Bob Kiviat har igennem årene forgæves forsøgt at bevise, at »alien autopsy«-optagelsen er svindel, ligesom han er godt træt af Santillis brudte løfter (hvem er ikke det?). Derfor var han naturligvis vældig fornøjet, da Willis og Barlow på amerikansk tv kunne afsløre, at »tent footage« er svindelarbejde bestilt af Ray Santilli.

Ray Santilli  
Ray Santilli, manden bag obduktionsvideoen (alien autopsy). Santilli har endnu ikke afsløret, hvem den mystiske kameramand er. Ligesom Santilli på trods af alle løfter, stadig ikke har ladet forskere få en stump af den originale 16 mm film, så det én gang for alle kan fastslås, om filmen virkelig er fra 1947.
Foto: Philip Mantle


Kilder:

Mo Allison: An Alien Deception, 1998
An Alien Deception, Alien Videos, 1998
Philip Mantle: Santilli's »Tent Footage« Takes A Tumble (tilsendt manuskript, 23. april 1999)
UFO Magazine, marts/april 1999.

Denne artikel er fra UFO-Nyt 3/99, side 9-11.

Læs og se selv, hvordan »tent footage« blev skabt. Bruce Barlow har produceret en 20-minutters video, hvor Elliot Willis og Roger Meakins fortæller om deres deltagelse i svindelnummeret.

Begge mænd fastholder, at de fik at vide, at optagelsen skulle vise en rekonstruktion af en obduktion af en alien. Willis var ikke stolt ved situationen (det fornemmer man godt, når man ser optagelsen), fordi han ligesom Andy Price-Watts mente, at det ville skade ufoforskningen, hvis optagelsen blev offentliggjort som ægte, hvilket helt klart så ud til at være Ray Santillis hensigt.

Imellem interviewene vises sekvenser af »tent footage« i både færdig udgave og i »ren« udgave - uden ridser.

Obduktionsbillede 3, Roswell

Man kan undre sig over, at nogen har kunnet lade sig fuppe af denne film, der mest af alt ligner en dårlig iscenesat skolekomedie. Men troen kan jo som sagt flytte bjerge.

Sammen med videoen hører et 64-siders hæfte, hvor Mo Allison giver en glimrende og overskuelig beskrivelse af Roswell-myten og hele polemikken omkring videooptagelserne. Hæftet bør læses, før man ser videoen.

Retur til artiklens begyndelse 
© Skandinavisk UFO Information - SUFOI • Eilekiersvej 14, 4100 Ringsted